رویداد های اخیر

مجله فارین افیرز: امریکا نمی‌تواند امارت اسلامی را منزوی کند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۷, ۱۴۰۲)

مجله امریکایی فارین افیرز در مطلبی نوشته است که ایالات متحده نمی‌تواند امارت اسلامی را منزوی کند و سیاست امریکا در قبال افغانستان با توجه به روابط نزدیک قدرت‌های منطقه‌ای با امارت اسلامی، ناکام بوده است.

این مجله با اشاره به فعالیت ۱۸ سفارتخانه‌ خارجی در کابل و همچنان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی امارت اسلامی در خارج از افغانستان، افزوده است که حکومت کنونی افغانستان در دو سال گذشته تلاش‌های دیپلوماتیک قوی برای ایجاد روابط با کشورهای همسایه انجام داده و به‌‎طور پیوسته روابط اقتصادی خود را با کشورهای مختلف در منطقه، گسترش داده‌است.

در این مطلب آمده است که در بیش از دو سال گذشته، قصر سفید تلاش کرده که با ایجاد اجماع بین‌المللی، حاکمان افغانستان را به تغییر رفتار شان در قابل زنان و دختران، مسایل حقوق بشری و مبارزه با تروریزم وادار کند، اما این تلاش‌ها با توجه به رویکرد قدرت‌های منطقه‌ای از جمله روسیه، چین و ایران، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

مجله فارین افیرز نوشته است: «از بین رفتن اجماع در مورد انزوای دیپلوماتیک طالبان (امارت اسلامی) سوال‌های مهمی برای واشنگتن و شرکای آن ایجاد می‌کند. به‌رسمیت نشناختن دیگر یک ابزار قهری معتبر نیست و اگر ایالات متحده به دنبال تاثیرگذاری بر رفتار طالبان (امارت اسلامی) است، باید راه‌های دیگری را برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود بیابد.»

این مطلب پذیرفتن اعتبار نامه‌ سفیر امارت اسلامی توسط شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، را آن‌هم در فاصله زمانی کوتاه از برگزاری دومین نشست سازمان ملل برای افغانستان در دوحه، مهم‌ترین چالش در برابر اجماع غربی به‌رهبری امریکا علیه عادی‌سازی روابط با امارت اسلامی دانسته است.

امارت اسلامی هرچند می‌گوید که سیاست امریکا در قبال حکومت افغانستان بی‌نتیجه و ناکام بوده است، اما تاکید می‌کند که امارت اسلامی خواهان روابط نیک با همه کشورها مشمول امریکاست و کشورها باید برای منزوی ساختن افغانستان تلاش نکنند.

این در حالی است که امریکا تعامل با امارت اسلامی را مشروط به تشکیل حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر به‌ویژه زنان و دختران و استفاده نشدن خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر، ساخته است، شرایطی که امارت اسلامی می‌گوید آن‌را تکمیل کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل