Connect with us

بلخ

محمد داوود مزمل، والی بلخ در یک انفجار جان باخت

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۱۸, ۱۴۰۱)

محمد داوود مزمل والی امارت اسلامی افغانستان در ولایت بلخ در نتیجۀ یک انفجار جان باخت.

محمد آصف وزیری، سخنگوی قوماندانی امنیۀ ولایت بلخ به آریانانیوز می‌گوید که این انفجار حوالی ساعت ۰۹:۰۰ صبح امروز (پنج‌شنبه ۱۸حوت) در مقام ولایت بلخ رُخ داده است.

به گفته وزیری، علاوه بر محمد داوود مزمل، دو تن دیگر نیز دراین انفجار جان‌باخته اند.

درهمین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی افغانستان در تویتراش جان باختن داوود مزمل را تائید کرده است.

وی نگاشته است که:«با تأسف فروان اطلاع به دست آمد که والی بلخ الحاج ملامحمد داؤد مزمل از طرف دشمنان اسلام در یک انفجار با یک فرد ملکی دیگر شهید گردید.»

تا هنوز هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

بلخ

مکان‌های تاریخی و باستانی بلخ محور توجه گردشگران خارجی و داخلی

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲, ۱۴۰۲)

مکان‌های تاریخی و باستانی ولایت بلخ در این روزها توجه گردشگران خارجی را بیشتر از هر زمان دیگر به خود جلب کرده است .

گردشگران خارجی می‌گویند که افغانستان و به خصوص بلخ مکان‌های دست نخورده زیادی داشته و به همین لحاظ می‌خواهند از آن دیدن نمایند .

در کنار ساحات تاریخی و باستانی بلخ، موزیم کوچک روضه مبارک هم یکی از مکان‌های است که در این روزها گردشگران خارجی از آثار قدیمی آن دیدن می‌کنند .

گردشگران داخلی و خارجی با سفر به بلخ از ساحات باستانی و تاریخی ولسوالی‌های بلخ، دولت آباد و دهدادی این ولایت دیدار می‌کنند .

آنان در دیدار شان از موزیم روضه مبارک می‌گویند افغانستان مملو از جاذبه‌های گردشگری است و مردم بیشتر علاقه‌مند سفر به این کشور هستند.

اصغر محمدی، گردشگر ایرانی می‌گوید: «اگر دولت رسید‌گی بهتر بکند، ایرانی‌های علاقه‌مند خیلی زیاد داریم که برای زیارت و سیاحت به کشور افغانستان بیایند.»

در همین حال، گردشگران می‌گویند آنان برخلاف تصور قبلی که از افغانستان داشتند اکنون دریافتند که مردم این کشور مهمان‌نواز و مهربان هستند و امنیت کامل نیز این‌جا تأمین شده است.

علی جواد، گردشگر ایرانی می‌گوید: «از نظر توریست بودن کشوری بدی نیست، مناظر طبیعی خوبی دارد، جاهای دیدنی خوبی دارد، مکان‌های باستانی دارد چون زمانی با ایران یک کشور بوده است، تاریخ، فرهنگ و تمدن‌اش نسبت به ایران تفاوت چندانی ندارد و همچنان مناظر طبیعی دست نخورده دارد.»

برعلاوه، مسوولان در موزیم روضه مبارک می‌گویند از آغاز سال جاری تاکنون، پنجاه گردشگر خارجی از این موزیم دیدار کرده‌اند.

به گفته مسوولان، این رقم نشان دهنده علاقه‌مندی بیشتر گردشگران خارجی به این ولایت را نشان می‌دهد.

قیوم انصاری، مسوول موزیم روضه مبارک گفته است: «از اول امسال تا به اکنون ما حدود ۵۰ تن از گردشگران را ثبت کردیم که از روضه مبارک بازدید کرده‌اند.»

موزیم روضه مبارک در دهه هفتاد خورشیدی تأسیس شده که در آن بیشتر از ۱۴۰۰ نوع آثار باستانی به نمایش گذاشته شده است.

با این حال، نبود یک موزیم معیاری در ولایت بلخ یکی از چالش‌های مهم در راستای نگهداری آثار باستانی و تاریخی بلخ است که سال‌ها می‌شود فرهنگیان بلخ از نبود آن شکایت دارند .

Continue Reading

بلخ

گردشگران ایتالیایی از بناهای تاریخی بلخ بازدید کردند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۲, ۱۴۰۲)

شماری از گردشگران ایتالیایی که برای بازدید از بناهای تاریخی به ولایت بلخ آمده‌ اند، از تأمین امنیت در افغانستان ابراز خرسندی می‌کنند. این گردشگران ایتالیایی می‌گویند که از ۹ روز بدینسو به منظور بازدید از بناهای تاریخی در افغانستان هستند و پس از بامیان، هرات و کابل اکنون به بلخ سفر کرده‌اند.

لوکا، گردشگر ایتالیایی، در این مورد می‌گوید: «من بسیار احساس خوب دارم، با این لباس‌های افغانی خود را بسیار راحت احساس می‌کنم، این لباس‌ها در هوای گرم بسیار خوب است، واقعاً که این لباس‌ها به آب و هوای افغانستان ساخته شده است، زمانیکه دوباره به ایتالیا برگردم، از این لباس‌ها در آن‌جا نیز استفاده خواهم کرد.»

راضیه، یکی دیگر از گردشگران ایتالیایی، گفت: «من ایتالیایی ترک تبار هستم، اکنون به افغانستان آمدم و بسیار خرسند هستم که از این کشور زیبا دیدن می‌کنم، واقعاً قسمیکه در مورد زیبایی‌های این کشور شنیده بودم کاملاً همان قسم است، واقعاً از دیدن این‌جا حیرت زده شده ام.»

این گردشگران خارجی خاطرنشان کرده‌اند که در خارج از کشور طرز فکر اشتباهی در مورد افغانستان وجود دارد، اما به گفته آن‌ها در جریان سفر هفته گذشته خویش، واقعیت‌های مثبت جامعه افغانستان را از نزدیک تجربه کردند.

از سویی هم، این گردشگران گفته اند که فرهنگ و رسوم مردم افغانستان مورد علاقه‌‌شان قرار گرفته است.

ربرتو، گردشگر ایتالیایی، با ابراز امیدواری گفت: «من واقعاً بسیار خوشحال هستم که به این کشور آمده‌ ام، کشوری که دارای تاریخ‌ کهن و فرهنگ بسیار قدیم است، من واقعاَ از دیدن این‌جا خوشحال هستم.»

در همین‌ حال، مسوولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ از افزایش میزان بازدیدکنندگان داخلی و خارجی سخن می‌زنند.

عبدالواحد احدی، آمر گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گوید که در سه ماه نخست سال جاری، دست‌کم ۲۰۰ تن از گردشگران خارجی از سراسر جهان برای بازدید از بلخ به این ولایت سفر کرده‌اند.

آقای احدی در این ارتباط گفته است: «تقریباً ۱۹۱ گردشگر خارجی از ولایت بلخ، از ساحات باستانی، سیاحتی بازدید کرده‌اند که تقریباً از ۳۲ کشور مختلف جهان آمده بودند.»

ولایت بلخ با داشتن بیش از صد بنا و ساحات باستانی و تاریخی در شمال کشور، سالانه پای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به این ولایت می‌کشاند.

آرامگاه منسوب به حضرت علی، خانقاه پدر مولانا جلال‌الدین، خواجه پارسا ولی و آرامگاه رابعه بلخی از مهم‌ترین بناهای تاریخی بلخ است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

دو مریض مصاب به کانگو در شفاخانه‌ی مرکزی بلخ جان باختند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۷, ۱۴۰۲)

دو مریض از اثر ابتلا به کانگو درشفاخانه‌ی ابوعلی سینای بلخی شهر مزار شریف جان باختند.

این در حالی است که اخباری از شیوع بیماری کانگو در شماری از ولایت های شمال کشور گزارش های منتشر شده است.

نجیب الله توانا، رئیس صحت عامه بلخ روز یک‌شنبه (۷جوزا) در نشست هماهنگی سکتوری به منظور جلوگیری و کاهش امراض بین انسان‌ها و حیوانات با حضور مسؤلان محلی این ولایت، از جان باختن دو تن مصاب به بیماری کانگو خبر داد.

توانا گفت: «هفته گذشته ۱۰ واقعه مرض کانگو در فاریاب و جوزجان تثبیت و به شفاخانه حوزوی ابوعلی سینا بلخی منتقل شدند، اما دو تن آنان وفات کرده اند.»

در همین حال، مولوی محمد نسیم عابد، معاون شاروالی مزارشریف گفت که آنان همه روزه از چگونگی نظافت و رعایت اصول صحی از سوی قصابان نظارت می‌کنند و کشتار حیوانات در مسلخ‌های انجام می‌شود که از سوی این اداره ساخته شده است.

به گفته‌ی وی؛ برای کشتار مرغ نیز مکان‌های معیاری، آماده شده تا از شیوع امراض گونه‌گون جلوگیری شود.

مولوی ذبیح الله نورانی، رییس اطلاعات فرهنگ بلخ نیز از رسانه‌ها خواست تا در مورد جلوگیری و وقایع این مرض به مردم آگاهی دهند و آنان را نسبت به اضرار این مرض مهلک و کشنده مطلع سازند.

مرض کانگو برای نخستین بار میان سربازان شوروی سابق، در سال ۱۳۴۴ دیده شد و هم اکنون سالانه تعدادی زیادی از انسان‌ها از طریق حیوانات به آن مصاب می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!