رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در حملات داعش در افغانستان نقش داشتند

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۰, ۱۴۰۲)

سرپرست وزارت دفاع گفته است که در حملات داعش که پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی در افغانستان صورت گرفت، شهروندان کشورهای دیگر از جمله تاجیکستان و پاکستان نقش داشتند.

محمد یعقوب مجاهد در نشست خبری کمیسیون امور امنیتی و تصفیوی روز یکشنبه (۱۰ جدی) گفت که حملات در افغانستان در یک سال اخیر نسبت به سال قبلی ۹۰ درصد کاهش یافته است.

او گفت: «این پروژه (داعش) در افغانستان هیچ ریشه و نتیجه ندارد. طراحان و تمویل کنندگان این پروژه این حقیقت را درک کنند. پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی، حملاتی که در افغانستان بر مساجد، خانقاه ها، علمای کرام و اجتماعات مردمی صورت گرفت، در همه آن از اتباع خارجی مخصوصاً اتباع تاجیکستان کار گرفته شده بود. ده ها شهروند تاجیکستان در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی ما کشته و ده ها تن دیگر زنده دستگیر شده اند.»

وی افزود که در درجه دوم، اتباع پاکستانی در حملات دخیل بودند و بیش از ۲۰ شهروند پاکستان در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی کشته و صدها تن دیگر بازداشت شده اند.

آقای مجاهد از کشورها خواست تا نگذارند از طریق آنها «عناصر شریر» وارد افغانستان شوند.

او گفت: «ما از کشورهای که عناصر شریر خارجی از طریق آنها وارد افغانستان می‌شوند، جداً می‌خواهیم که سرحدات زمینی و هوایی شان را به گونه جدی کنترول کنند و نگذارند از طریق آنها عناصر شریر وارد افغانستان شوند.»

سرپرست وزارت دفاع همچنان گفت که «حلقات مغرض داخلی و خارجی» می‌خواهند از افغانستان به کشورهای منطقه و جهان نگرانی ایجاد کنند.

وی افزود: «برای این حلقات مغرض تولید اطلاعات کاذب به تجارت مبدل شده است، می‌خواهند از این طریق امتیازات سیاسی و مادی و اهداف شوم شان را به دست بیاورند.»

به گفته وی، سازمان ملل متحد و مخصوصاً شورای امنیت «شکار» این اطلاعات شده اند.

سرپرست وزارت دفاع گفت: «افغانستان از طریق ۲۰ ولایت و ۹۰ ولسوالی با شش کشور هم سرحد می باشد و با خط فرضی دیورند ملحق است. در ۳۷ کمپ تقریباً ۶۳ کندک نظامی، ۱۰۸ مرکز نظامی، و ۶۰۰ پوسته امنیتی با همه امکانات، وسایل و تجهیزات برای مبارزه با تهدیدات امنیتی در ساحات مناسب و مورد نظر ساخته و فعال شده اند. در نتیجه این اقدامات سرحدات رسمی و غیر رسمی ما تا حد زیاد مصئون شده است.»

محمد یعقوب مجاهد همچنان ادعاها مبنی بر افتادن تجهیزات نظامی به جا مانده از حکومت قبلی به گروه های مسلح را رد کرد.

او گفت: «سلاح‌ها، مهمات و تجهیزات نظامی به جامانده از اداره قبلی در افغانستان مصئون و در دستان مسئول است. ادعاهای که گویا این اسلحه به دست برخی گروه ها افتاده، عاری از حقیقت و پروپاگند محض است.»

Trending

خروج از نسخه موبایل