صحت

مرگ دست‌کم ۱۸ کودک در ازبیکستان پس از مصرف یک داروی ساخت هند

Published

on

(Last Updated On: جدی ۸, ۱۴۰۱)

وزارت صحت ازبیکستان اعلام کرده است که دست‌کم ۱۸ کودک در این کشور پس از مصرف یک شربت دارویی که توسط کارخانه داروسازی «ماریون بیون‌تک» هند تولید شده بود، جان باختند.

به گفتۀ مقامات صحی ازبیکستان، ۱۸ کودک از ۲۱ کودکی که بیماری تنفسی داشتند و شربت «Doc-1 Max» را خورده بودند، درنهایت جان باختند.

مراجعه به وبسایت این کارخانۀ هندی داروسازی نشان می‌دهد که این دارو برای درمان سرماخورده‌گی و آنفولانزا به بازار عرضه شده است و به ادعای وزارت صحت ازبیکستان، آزمایش‌ها نشان داده که این شربت حاوی اتیلن گلیکول بوده که یک ماده سمی محسوب می‌شود.

رسیده‌گی به این حادثه همچنین نشان داد که در برخی موارد فوت، شربت پیش‌تر در خانه‌ها وجود داشته و والدین پس از بیمار شدن کودکانشان، آن را بدون تجویز پزشک و گاه با دوزهایی بالاتر از حد استاندارد به فرزندانشان داده‌اند.

کارخانه داروسازی «ماریون بیون‌تک» هنوز به درخواست‌ها برای توضیح در این باره پاسخ نداده و یک منبع دولتی هند نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که وزارت صحت این کشور در حال بررسی این موضوع است.

هند هم‌چنان از روز سه‌شنبه بازرسی از برخی کارخانه‌های داروسازی را در سراسر این کشور آغاز کرد تا از کیفیت محصولات تولیدی آن‌ها و رعایت استانداردهای طبی بین‌المللی در این کارخانه‌ها اطمینان یابد.

پیش از این نیز حادثه مشابهی در گامبیا، کشوری واقع در غرب افریقا روی داده بود و بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم ۷۰ کودک به‌دلیل مصرف شربت‌های سرفه و سرماخورده‌گی ساخت یک کارخانه داروسازی در دهلی‌نو جان باختند. با این وجود هم دولت هند و هم کارخانه داروسازی، هرگونه مسوولیت در قبال این حادثه را رد کرده بودند.

از هند به‌عنوان «داروخانه جهان» یاد می‌شود؛ صادرات دارویی این کشور در دهه گذشته بیش از دو برابر شده و در سال مالی گذشته به ۲۴.۵ میلیارد دالر رسیده است.

وزارت صحت ازبیکستان اعلام کرد که در حال جمع‌آوری قرص‌ها و شربت‌های «Doc-1 Max» از تمام داروخانه‌های این کشور است.

Trending

خروج از نسخه موبایل