علم و تکنالوژی

مسدودسازی اخبار از سوی گوگل در کانادا

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۹, ۱۴۰۲)

گوگل تصمیم دارد اخبار کانادایی را در سایت‌هایش در این کشور مسدود کند.این درحالی است که کمپنی علیه قانون جدید این کشور برای الزام پرداخت حق الزحمه به ناشران اخبار محلی شدت گرفته است.

به نقل از رویترز، چندی پیش فیس بوک نیز خبر از اجرای همین اقدام داده بود.

برهمین اساس گوگل اعلام کرده ۶ ماه دیگر و پس از اجرایی شدن قانون مذکور، لینک‌ها به اخبار کانادایی را از نتایج جستجو و محصولات دیگر خود در این کشور حذف می‌کند.

متا پلتفرمز( شرکت مادر متا) نیز پس از تصویب «قانون اخبار آنلاین»اعلام کرد اقدامی مشابه انجام می‌دهد.

صنعت رسانه کانادا خواستار قوانین سخت تری برای غول‌های اینترنتی شده بود تا کسب وکارهای خبری بتوانند زیان‌های مالی را جبران کنند که طی سال‌ها متحمل شده اند، آنهم در حالی که گوگل و فیس بوک سهم بیشتری از بازار تبلیغات آنلاین را به دست آوردند.

یک ناظر در کانادا سال گذشته پیش‌بینی کرد که کسب و کارهای خبر می‌توانند با کمک این قانون سالانه۲۴۰ میلیون دالر به معاملات در آمد داشته باشد.

پابلو رودریگز، وزیر میراث فرهنگی کانادا این لایحه را سال گذشته اعلام کرد. به گفته او پلتفرم‌ها تحت قانون هیچ مسئولیتی ندارند به سرعت عمل کنند و دولت آماده مذاکره با آنها درباره روند نظارتی و اجرا است.

فیس بوک و گوگل اعلام کردند پیشنهادات برای کسب وکار آنها متناسب نیست و از ماه‌ها قبل اعلام کرده بودند در صورت عدم اصلاح قانون احتمالا دسترسی به اخبار در کانادا را مسدود می‌کنند.

دولت فدرال کانادا در مقابل پیشنهادات برای تغییر قانون مقاومت کرد و جاستین ترودو، صدراعظم این کشور در ماه جون شرکت‌های بزرگ فناوری را به استفاده از روش‌های قلدری متهم کرد.

این قانون پلتفرم‌های فناوری را ملزم به مذاکره با ناشران اخبار و پرداخت حق الزحمه برای اخبار می‌کند. در سال ۲۰۲۱ میلادی قانونی مشابه در استرالیا وضع شد که سبب شد تهدیدها از سوی گوگل و فیس بوک خدمات هایشان را محدود کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل