تجارت

ملابرادر: به امنیت شرکت‌های قراردادی خارجی و داخلی توجه جدی شود

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۳, ۱۴۰۱)

معاون اقتصادی ریاست الوزراء در سفر به شمال کشور از مقام‌های محلی خواسته است تا به تأمین امنیت شرکت‌های قراردادی خارجی و داخلی توجه جدی کنند.

ملا عبدالغنی برادر در رأس یک هیئت حکومتی روز پنج‌شنبه (۲۲ جدی) به ولایت بلخ رفت و با مقام‌های محلی ولایت‌های بلخ، سمنگان، سرپل و جوزجان دیدار کرد.

در این دیدار، ملابرادر هم‌چنان برعملی کردن قرار دادها به ویژه تسریع روند استخراج معادن زغال سنگ در شمال کشور تأکید کرده است.

ملابرادر گفت: «معادن سرمایه ملی و اساس عواید ملی کشور است. در حصه حفظ این سرمایه ملی و تأمین شفافیت آن کوشش کامل نمایید. در حصه امنیت قراردادی‌های داخلی و خارجی در ولایات مربوطه توجه جدی نموده و برای هیچ‌کس اجازه ندهید که روند عملی سعی و تلاش آبادانی و پیشرفت کشور را اخلال کند.»

به باور آگاهان اقتصادی، از این‌که بسیاری از پروژه‌های بزرگ اقتصادی در شمال کشور است، نیاز است تا توجه حکومت به این ولایات بیشتر شود که سرمایه‌گذاران بدون هیچ نوع نگرانی کارهای شان‌را به پیش ببرند.

عبدالنصیر رشتیا، آگاه امور اقتصادی می‌گوید: «حالا که مقام‌های بلندپایه حکومت می‌آیند و از مصئونیت جانی و مالی سرمایه‌گذاران سخن می‌زنند، بدون شک که این می‌تواند در قسمت افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در کشور کمک کند. از طرف دیگر قانونمندشدن استخراج معادن باعث این می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها در کشور افزایش پیدا کند.»

به باور آگاهان، هرچه سرمایه‌گذاری روی معادن کشور بیشتر شود به همان اندازه بحران اقتصادی در کشور کاهش می‌یابد.

کمال الدین کاکر، آگاه امور اقتصادی می‌گوید: «زمانیکه منابع طبیعی در یک کشور موجود باشد، اقتصاد آن کشور می‌تواند رشد کند. اما این منابع طبیعی برای همیشه وجود نمی داشته باشد. منابع ختم می شوند. پلانگذاری باید چنان باشد که دولت بتواند هم از منابع طبیعی و هم از راه‌های بدیل عواید بدست بیاورد.»

این در حالی است که اخیراً امارت اسلامی قرار داد استخراج نفت آمو دریا را با یک شرکت چینی امضا کرد و قرار است این شرکت میلیون‌ها دالر روی این پروژه سرمایه گذاری کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل