اخبار ویژه

ملا برادر از امریکا خواست مطابق توافق دوحه افغانستان را ترک کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز یکشنبه هشدار داد که اگر نیروهای ایالات متحده، افغانستان را تا زمان معین قرارداد شده ترک نکنند “تصمیم‌های لازم را خواهند گرفت”.

 ملا برادر در مصاحبه‌ ای با خبرگزاری تسنیم ایران گفته است که توافقنامه‌ی آمریکا و طالبان که امسال در دوحه امضا شد، ترک نیروهای خارجی از افغانستان را در ۱۴ ماه پیش‌رو، پیش بینی می کند.

نتایج تطبیق توافق دوحه با آمریکا تاکنون مثبت بوده است.  در مرحله اول، امریكا اعلام كرد كه پنج پایگاه نظامی را تخلیه كرده است و با ادامه این روند، تعداد سربازان آمریكایی به ۸۶۰۰ نفر كاهش یافته است.

 رییس دفتر طالبان هشدار داد: “اگر نیروهای خارجی افغانستان را به موقع ترک نکنند، طالبان تصمیم‌های لازم را می گیرد.”

 ملا برادر در مورد مذاکرات داخلی افغانستان برای روند صلح در این کشور تاکید کرد که هیچ توافق پنهانی بین این گروه و امریکا وجود ندارد.

 وی گفت كه طالبان اصرار دارند كه دولت افغانستان “طبق توافق نامه دوحه، زندانیان طالبان را آزاد کند تا زمینه را برای آغاز مذاكرات میان افغان‌ها فراهم کند.”

  او افزود: “آزادی ۵هزار زندانی طالبان پیش‌شرط شروع مذاکرات میان‌افغانان است.”

 وی در مورد مساله قدرت گفت كه طالبان به دنبال ایجاد یک اداره جامع اسلامی است و نمی خواهند انحصار قدرت را داشته باشند.

 وی در پایان گفت: “همه افغان ها حق دارند در خدمت و پاسداری از تاسیس اسلامی و کشورشان شرکت کنند.”

 این بعد از یک هفته چالش در مورد مساله تبادله‌ی زندانیان به وجود آمد. تاكنون، دولت افغانستان ۴۴۰۰ زندانی را آزاد كرده است؛ اما مطابق توافق نامه دوحه، حکومت از آزادی 600 تن دیگر راضی نیست .

 دو روز قبل، حنیف اتمر، وزیر امور خارجه، در مصاحبه ای گفت كه دولت افغانستان ۶۰۰ زندانی دیگر را آزاد نخواهد كرد زیرا آنها در “جنایات جنگ غیرقابل توجیه و قاچاق” دست داشته اند.

 وی همچنین گفت که موانع شروع مذاکرات داخل افغانستان، مساله آزادی زندانیان و میزان بالای خشونت توسط طالبان است.

 در همین حال، رییس جمهور غنی روز یکشنبه، در جریان بازدید از ولایت نیمروز، گفت: با شروع مذاکرات میان افغانان، دولت افغانستان از موقف قدرت‌ وارد مذاکرات خواهد شد.

 وی همچنین گفت که در مورد صلح افغانستان اختلاف نخواهد کرد. در ادامه افزود “ما به نظام جمهوری افتخار می کنیم.”

انتظار می رود مذاکرات میان افغانان در آینده نزدیک آغاز شود اما هنوز تاریخ آن مشخص نشده است.

 با این حال، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان، روز جمعه سفرش را آغاز کرد که اولین بازدید او از دوحه می‌باشد.

 بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریكا، خلیل‌زاد در كابل و دوحه،  برای تبادل نهایی زندانیان و كاهش خشونت، فشار خواهد آورد.

Trending

خروج از نسخه موبایل