Connect with us

تجارت

ملا برادر: به زودی در داخل کشور صاحب برق کافی خواهیم بود

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۲)

معاون اقتصادی رییس الوزرا روز پنج‌شنبه (۲۱ثور) در افتتاج نمایشگاه چهار روزه بین‌المللی تولیدات داخلی در کابل گفته است که به زودی در داخل کشور صاحب برق کافی خواهیم بود.

ملا عبدالغنی برادر مژده می‌دهد که به زودی برق کافی در اختیار صنعت کاران و سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

همچنان ملا عبدالغنی برادر از کمی توجهی حکومت های گذشته به رشد اقتصادی کشور میگوید که جنگ بسیاری از فرصت ها را از بین برده واما امارت اسلامی گام های اساسی را در بخش رشد اقتصادی کشور برداشته است.

ملا عبدالغنی برادر می‌گوید که:«بدبختانه در اثر جنگ‌های طولانی، عدم تعهد و ارادۀ حاکمان، به افغانستان مجال آن داده نشد تا از لحاظ اقتصادی توسعه سریع داشته باشد، اما الحمدلله با روی‌کار آمدن امارت اسلامی برای رشد اقتصادی اقدامات اساسی صورت گرفته است.

ملا عبدالغنی برادر حین سخنان خود افزود :«قسمی که برای صنعت، برق ضروری است، بناً از همین جا برای تمامی هموطنان به ویژه صنعت‌کاران مژده می‌دهم که به زودی در داخل کشور صاحب برق کافی خواهیم بود.»

آقای برادر از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌خواهد که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

شمار دیگر از مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که پس از پیروزی نظامی حالا فرصت آنست که آنان در راه رشد اقتصادی کشور تلاش کنند زیرا آنان مصمم هستند تا از ظرفیت موجود اقتصادی استفاده کنند.

شماری از سرمایه‌گذاران می‌گویند که هرگاه همینگونه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود به زودی افغانستان شاهد تحول اقتصادی خواهد بود.

این نمایشگاه بین‌المللی کابل به هدف بازاریابی محصولات داخلی، حمایت از سرمایه‌گذاران ملی، ایجاد ارتباط بین تاجران و معرفی تولیدات داخلی به شهروندان برگزار شده است در مجموع ۵۵۰ فابریکه در ۵۵ بخش گوناگون محصولات خود را به نمایش گذاشته اند.

تجارت

علاقه‌مندی شرکتی ۷۷ ترکی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ سمنت جوزجان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

شرکت ۷۷ ترکیه می‌خواهد که در پروژه‌ سمنت منطقه‌ یتیم تاق ولایت جوزجان سرمایه‌گذاری کند. مسوولان این شرکت در دیدار با سرپرست وزارت معادن و پترولیم خواهان همکاری شده‌اند.

در همین‌حال، شهاب‌الدین دلاور ضمن وعده همکاری در امضای قرارداد پروژه سمنت یتیم‌تاق، خواهان ارایه طرح با تعهدات و تطبیق خدمات اجتماعی بهتر و محیط زیست از سوی این شرکت شده‌ است.

شرکت ۷۷ ترکیه از چندین سال بدینسو در پروژه‌های تولید برق در افغانستان کار می‌کند.

حالا این شرکت علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش معادن کشور نیز شده است.

شماری از صنعت‌کاران می‌گویند که هرگاه سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تولید سمنت صورت گیرد نه‌تنها که نیازمندی داخلی برآورده شده، بلکه سمنت کشور به بیرون نیز صادر خواهد شد.

در حال حاضر کار در ولایت‌های کندهار، پروان و هرات در بخش تولید سمنت جریان دارد و کار تولید سمنت با سکتور خصوصی عقد گردیده است.

Continue Reading

تجارت

عزیزی: در نشست مشترکی با هیأت وزارت تجارت پاکستان تلاش می‌شود تا به مشکلات موجود راه حل اساسی پیدا شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۷, ۱۴۰۳)

مقام‌های وزارت صنعت و تجارت کشور روز سه‌شنبه (۷حمل) در نشست مشترکی با هیأت وزارت تجارت پاکستان درکابل پیرامون حل چالش‌های به میان آمده در روابط تجارتی دو کشور بحث و گفتگو کردند.

سرپرست وزارت صنعت تجارت کشور می‌گوید که به دلیل تنش‌های اخیر سیاسی روابط تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان با مشکل رو‌به‌رو شده و در این نشست تلاش می‌شود تا به مشکلات موجود راه حل اساسی پیدا شده و نیز مسایل تجارتی از موضوعات سیاسی دور ساخته شود.

پس از آنکه تنش‌های اخیر سیاسی و نظامی میان افغانستان و پاکستان بر فعالیت‌های تجارتی و ترانزیتی دو کشور سایه افگند، هیأتی به رهبری معاون وزارت تجارت پاکستان به دعوت رسمی وزارت صنعت و تجارت کشور به کابل آمده تا پیرامون چالش‌های به میان آمده و راه‌های حل آن بحث و گفتگو کنند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در نشست با هیأت پاکستانی تمامی مسایل تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی میان دو کشور به بحث گرفته خواهد شد و تلاش می‌شود که مسایل تجارت را از موضوعات سیاسی دو نگهدارند.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که:«ما می خواهیم روی موضوعاتی که خصوصاً در عرصه تجارت و ترانزیت است صحبت داشته باشیم و همه موضوعاتی که مربوط به تجارت است ما در اولویت خود قرار بدهیم و دو ملت که روی بعضی از موضوعات متضرر می‌شوند، ما تلاش می‌کنیم که تجارت و ترانزیت را از موضوعات سیاسی جدا بسازیم.»  

آقای عزیزی ابراز امیدواری می‌کند که نشست شان با هیأت پاکستانی بتواند برای حل چالش‌های موجود کمک کند و روابط تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور بهبود و گسترش یابد.

به باور کارشناسان اقتصادی از آنجایی‌که افغانستان مسیر ترانزیت میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی قرار گرفته است امارت اسلامی می‌تواند از آن منحیث فشار بالای پاکستان استفاده کرده تا بتواند مانع مشکل آفرینی پاکستان در برابر تجارت افغانستان شود.

سید مسعود، کارشناس اقتصادی می‌گوید که:«به همین وسایل که ما داریم بالای پاکستان فشار وارد شود تا آن قراردادی که بین ما و پاکستان امضاء شده است و آنها مجبور شوند که تطبیق نمایند ما باید از این قرارداد استفاده بکنیم و استفاده درست و نه باید احساساتی شویم و نه هم حرفهای دشمنانه بزنیم بلکه ما حق خود را می‌خواهیم.»

بر بنیاد اطلاعات مقام‌های وزارت صنعت و تجارت در این نشست قرار است در مورد قرارداد تجارت ترجیحی PTA اجرای سند پذیرش موقت یا TAD نهایی سازی مذاکرات درباره‌ی APPTA تعیین تاریخ اجرای ترانزیت هوایی، عملیات ۲۴ ساعته در بنادر تورخم، چمن و سپین بولدک، لغو اقدامات اخیر دولت پاکستان در مورد تجارت و ترانزیت افغانستان و سایر موضوعات تجارتی میان دو کشور بحث و گفتگو خواهند شد.

Continue Reading

تجارت

وزارت تجارت: اکثر صادرات و واردات کشور فعلا از طریق بندر چابهار ایران انجام می‌شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳, ۱۴۰۳)

مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که در جستجوی مسیرهای جدید ترانزیتی هستند تا بتوانند موانع بر سر راه کالاهای صادراتی و وارداتی را بردارند.

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفته است که افغانستان در حال حاضر وابستگی صد درصدی در این زمینه به هیچ یکی از کشورهای همسایه ندارد. به گفته او، اکثر صادرات و واردات کشور فعلاً از طریق بندر چابهار ایران انجام می‌شود.

آقای آخندزاده افزوده است: «پالیسی‌ای‌ که ما داریم، پالیسی اقتصاد محور است. ما با کشورهای مختلف روابط تجارتی خود را برقرار کردیم و توانستیم راه‌های بدیل برای تجارت خود پیدا بکنیم.»

در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز گفته‌ است که هم اکنون اکثر کالاها از طریق بنادر ایران صادر و وارد می‌شود.

اتاق تجارت افزوده است که می‌خواهد تا صادرات و واردات را از مسیر پاکستان کاهش دهد.

این اتاق از تاجران خواسته است تا کالاها را از طریق بنادری وارد و صادر کنند که تسهیلات بیش‌تر داشته باشد.

این در حالی است که پاکستان همواره بر کالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان مشکلاتی را خلق می‌کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!