رویداد های اخیر

ملل متحد: افغانستان ششمین کشور جهان است که بیش‌ترین بیجاشده داخلی دارد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۸, ۱۴۰۱)

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امورمهاجرین «یوان‌اچ‌سی‌ار» گفته است افغانستان ششمین کشور جهان است که بیشترین بیجاشدۀ داخلی دارد.

این نهاد از افزایش شماری بیجاشده‌گان داخلی درافغانستان هشدار داده و ابراز کرده که تعداد آواره‌گان داخلی از پنج سال بدینسو در این کشور روبه افزایش است.

بربنیاد گزارش این نهاد، وضعیت بد اقتصادی، خشکسالی‌های پی‌هم ، ناامنی سال‌های گذشته از دلیل افزایش بیجاشده‌گان داخلی در افغانستان است.

این نهاد می‌گوید: «پناهجویان، مهاجرین و بیجاشده‌گان داخلی، اکثراً فاقد مراقبت‌های صحی رضایت‌بخش هستند، کشورها مکلفیت دارند تا دسترسی به خدمات صحی را برای رفع نیازهای بشری با بی‌طرفی حفظ کنند.»

با این حال، شماری از بیجاشده‌گان داخلی که به‌دلیل زلزلۀ مرگبار اخیر در ولایت‌های جنوب‌شرقی کشور آواره شده‌اند، می‌گویند که درآستانه فصل زمستان، نبود سرپناه، اقتصادی ضعیف و تقسیم ناعادلانه کمک‌ها از سوی سازمان‌های کمک‌رسان از مشکلات عمده آنان است.

احسان الله، باشنده پکتیا گفت: «ما در زلزله اخیر بی‌سرپناه شدیم وچندین بار سروی شده اما برای ما کمک نشده است و کسانی هستند که چندین بار کمک دریافت کرده‌اند اما ما با مشکلات اقتصادی زیادی رو‌به‌رو هستیم.»

نجیب، یکی دیگر از باشنده‌گان پکتیا نیز افزود: «تمام امکانات از ما گرفته شده، برای ما کمک شده ولی کافی نیست.»

درهمین حال، در ولایت‌‎های دیگر هم مشکلات بیجاشده‌گان داخلی مشابه است، به ویژه در کندهار که سیلاب‌های اخیر بسیاری خانواده‌ها را بی‌سرپناه کرده است.

نعمت الله، باشنده کندهار می‌گوید: «برای ما دولت و نهاد‌های کمک‌رسان باید کمک کند چون تمام داشته‌های مان را از دست داده‌ایم.»

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد هم‌چنان خاطرنشان کرده است که در روز‌های اخیر به بیش‌از دوهزار بیجاشدۀ داخلی در شهر چاریکار ولایت پروان کمک کرده است اما این کمک‌ها نمی‌تواند نیازهای این خانواده‌ها را تأمین کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل