خبرهای تازه

منابع: در نشست قطر روی زمانبندی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان رایزنی میشود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان پس از دو روز وقفه بامداد امروز(شنبه، ۱۱ دلو)  در دوحه از سرگرفته شد.

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که نمایندگان امریکا به طالبان پیشنهاد خروج نیروهای خارجی در مدت سه تا پنچ سال از افغانستان را داده اند اما نمایندگان طالبان خواستار بیرون شدن این نیروها در درازای شش ماه اند که به گفته این منابع احتمالا روی خروج نظامیان خارجی در درازای یک سال توافق خواهد شد.

مولوی قلم الدین، رییس حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان می‌گوید: “طالبان پیشنهاد کرده اند که تا شش ماه باید نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند اما شاید روی یک سال توافق بدست آید.”

منابع نزدیک به طالبان از احتمال دوام دور تازه مذاکرات برای چند روز خبر می‌دهند؛ مذاکراتی که به گفته آنان گام آخری برای رسیدن امریکا و طالبان به یک توافق نهایی صلح خواهد بود.

این منابع می‌افزایند که احتمال میرود دو طرف در پایان مذاکرات دوحه روی خروج نظامیان امریکایی در درازی یک سال به توافقی دست یابند.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان ابراز می‌کند: “امریکا میخواهند که تا پنج سال خارجی ها افغانستان را ترک کنند، چرا که آنان می گویند با دولت افغانستان در پیمان امنیتی روی حضور شان تا ده سال توافق دارند که باید این زمان پوره شود.”

در گرمای مذاکرات دوحه، حکومت افغانستان هم تصمیم گرفته که ترکیب هیات مذاکره کننده دولت با طالبان تغییر کند؛ پیشتر زلمی خلیلزاد هم گفته بود که هیاتی در کابل برای مذاکره با طالبان در حال شکل گیری است.

هارون چخانسوری، سخنگوی رییس جمهور می‌گوید: “کار روی گسترش و توسعه و تغییرات لازم که در تیم مذاکره کننده باید بیاید، جریان دارد. همراه سیاسیون افغانستان و اقشار مخلتف مشوره ها شده و از آنان خواسته شده است که لیست شان را بدهند تا حکومت افغانستان در روشنایی آن و در مرحله کنونی صلح که قرار داریم؛ یک تیم مذاکره کننده موثر ایجاد شود.”

از سویی هم، منابع گفته اند که مسوده ابتدایی توافق نامه صلح بین امریکا و طالبان هم آماده شده است که احتمالا در این دور مذاکرات دوحه دو طرف بر آن مهر تایید بزنند.

اما، جزییات این مسوده تا هنوز مشخص نیست.

محمد رادمنش، یک‌تن نظامی پیشین می‌گوید: “تا زمانی که گروه های سیاسی، حکومت و فعالان مدنی افغانستان هم در این مذاکرات دخیل نشوند، یک نتیجه نهایی بدست نخواهد آمد.”

آزاد سازی زندانیان طالب و آتش بس، دو بحث دیگری است که گفته می شود در مذاکرات قطر نمایندگان امریکا و طالبان روی آن رایزنی کرده اند.

این در حالی‌ست که پنجمین دور مذاکرات میان آمریکا و طالبان به تاریخ (۲۵ فبروری)  با حضور ملاعبدالغنی برادر، معاون رهبر و مسوول دفتر سیاسی این گروه در قطر آغاز شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل