رویداد های اخیر

منابع: سازمان ملل نقشه‌راهی برای صلح افغانستان با حکومت و طالبان شریک کرده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۸, ۱۴۰۰)

سازمان ملل متحد نامه ای با محتوای صلح را با دو طرف مذاکره کننده جمهوریت و طالبان شریک کرده است.

منابع در شورای عالی مصالحه می گویند که در این نامه به موارد همچون، حکومت مشارکتی و انتقالی، آتش بس، انتخابات، حفظ دست آوردهای دو دهه پسین درکشور تاکید شده است.

منابع درشورای عالی مصالحه به آریانانیوز تایید می کنند که در این نامه به موارد همچون آتش بس، حکومت مشارکتی وانتقالی، برگزاری انتخابات، حفظ دست آوردهای دو دهه اخیر، حقوق زنان، حقوق اقلیت ها و آزادی بیان تاکید شده است.

هرچند حکومت و طالبان بگونه رسمی این نامه را تایید نمی کنند؛ اما در روزهای اخیر نماینده سازمان دیدارهای با هییت های مذاکره کننده در دوحه و برخی سیاستگران در کابل داشته است.

یکی از مشاورین شورای عالی مصالحه تایید می کند که نماینده سازمان ملل موقف این سازمان برای صلح افغانستان به ویژه درباره نشست ترکیه را با طرف های افغان شریک ساخته است.

لیلما احمدی مشاور شورای عالی مصالحه میگوید: ”  تاکید بیشتر شان بر حفظ دست آوردها، آتش بس است و از دوطرف خواسته شده که برای مذاکره آماده باشند.”

برخی ناظران روند صلح باور دارند که طرح امریکا و سازمان ملل اجندای اصلی نشست ترکیه خواهد بود نه طرح های داخلی.

محمد امین وقاد رییس شوراهای اتحاد حزب اسلامی میگوید: ” این نشست برای آینده افغانستان بسیار مهم است، تمامی طرف ها باید با طرح واحد بروند ورنه، زمینه به عملی سازی طرح های خارجی فراهم می شود.”

از سوی دیگر گفته شده که کمیته پانزده نفری شورای عالی مصالحه، در چهارمین روز نشست اش از بهر یکی سازی طرح های صلح، طرح حکومت انتقالی را نیز به رایزنی گذاشته؛ اما دراین باره توافق نهایی بدست نیامده است.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه میگوید: “بحث ها خیلی به خوبی پیش رفته و موارد کمی باقی مانده که امیدواریم روی آن هم توافق صورت بگیرد.”   

از میان یازده مورد طرح های پشنهادی برای نشست استانبول، هشت مورد از سوی کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی تایید شده است.

اما منابع می گویند که روی مورد نهم  و جنجالی که نقشه راه سیاسی افغانستان یعنی انتخابات یا حکومت موقت است هنوزهم توفقی بدست نیامده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل