Connect with us

رویداد های اخیر

میلر: طالبان خشونت‌ها را بگونه بی پیشینه افزایش داده اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۲۹, ۱۳۹۹)

 جنرال سکات میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی و ناتو در افغانستان، در گفتگو با خبرگزاری رویترز میگوید که طالبان خشونت‌ها را به گونه تاریخی افزایش داده اند.

این در حالی است که خشونت‌ها به ویژه قتل‌های هدفمند و انفجار‌ها در کشور افزایش یافته اند اما کدام گروه مسلح بشمول طالبان مسوولیت آن را به عهده نمی گیرد.

میلر گفته است که ” این شرایط را برای پیشرفت مساعد نمی سازد تا شاهد یک صحنه تاریخی در افغانستان باشیم.”

قبل از این در فصل زمستان خشونت‌ها کاهش میافتند، اما برعکس امسال خشونت‌ها به ویژ انفجار ماین‌های مقناطیسی افزایش یافته اند.

بر اساس گزارش رویترز جنرال میلر همچنان هشدار داده است که خشونت‌ها در کشور شاید افزایش یابند.

در حالیکه گفتگوهای صلح توقف یافته اند اما رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا گزارش کرده است که هیات طالبان قطر را ترک کرده است.

میلر افزود:” اگر خشونت‌ها کاهش نیابند، این روند صلح را بسیار دشوار خواهد کرد. این به هر طرف مشکل خواهد بود که تا معامله کند.”

در همین حال، رویترز به نقل از دو مقام‌ حکومت افغان گزارش کرده است که حکومت افغان به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده است تا در بهار سال آینده عملیات‌های گسترده راه اندازی کنند و همچنان آماده‌گی کامل به جنگ داشته باشند.

بر اساس این گزارش نظامیان مشهور افغان در بخش‌های مختلف جابجا شده  و همچنان نیروهای قوای خاص ارتش و پولیس تحت یک واحد جمع شده اند و نیروهای هوایی نیز به حملات تهاجمی  تمرکز خواهند کرد تا در میدان جنگ از تلفات جلوگیری کنند.

یک سخنگوی  شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که “نظامیان افغان در حالت دفاع فعال قرار دارند اما به هر گونه جنگ آماده میباشند.”

رویترز به نقل از چهار منبع طالبان گفته است که فرمانده‌هان طالبان که برای از سرگیری حملات گسترده فراخوانده شده بودند جلسات تمریناتی خود را خاتمه داده اند.

سه شهروند افغان که در مناطق شمال شرقی کشور زنده‌گی میکنند به رویترز گفته است که در فعالیت‌های طالبان تغیراتی آمده اند و جنگجویان این گروه در مساجد دیده میشوند.

یک باشنده‌ ولایت کندز به شرط افشان نشدن نامش به رویترز گفته است که ” در دو هفته گذشته  بحث‌های طالبان به ویژه بحث‌های  روز جمعه تغیر کرده اند. آنها در باره اشغال بحث میکنند و از مردم میخواهند که با آنها یکجا شوند، این واضح است که آنها برای جنگ بهاری آماده‌گی میگیرند.”

یک عضو گروه طالبان به رویترز گفته است که قوای خاص این گروه آماده‌گی میگیرد تا اقدام کنند.

او به رویترز گفته است:” اگر آنها مطابق تعهد خود افغانستان را ترک نکنند. امریکا، ناتو و دیگر کشورهای جهان با جنگ خطر ناک که در ۲۰ سال گذشته شاهد آن نبودند رو به رو خواهند شد.”

سخنگوی گروه طالبان در این باره ابراز نظر نکرده است.

جنرال میلر گفته است اگر طالبان توافقنامه دوحه را نقض شده بدانند نیروهای خارجی در افغانستان هدف قرار داده خواهند شد.

بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان همه نیروهای خارجی باید تا ماه می آینده افغانستان را ترک کنند، اما حالا این توافقنامه توسط اداره جدید امریکا بررسی میشود.

رویداد های اخیر

پولیس کابل: همایون افغان به‌ دلیل نشر بدون اجازه مصاحبه یک خانم احضار شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

پس از نشر خبر بازداشت همایون افغان، یوتیوبر معروف از سوی امارت اسلامی، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل گفته است که از وی‌ شکایت شده بود.

خالد زدران روز جمعه (۱۰ حمل) در شبکه ایکس گفته است که افغان در یک‌ گزارشش با زن کهن‌سال مصاحبه کرده و بدون اجازه آن را به نشر سپرده بود.

زدران افزوده است که: «پس از نشر آن مصاحبه، خانواده زن مصاحبه‌شونده از وی به حوزه مربوطه شکایت نموده و حوزه بنا بر مسوولیت خود وی را احضار کرد.»

آقای زدران از مردم خواسته است تا از نشر شایعات در مورد این موضوع خودداری کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قرارداد ساخت آخرین بخش راه آهن خواف – هرات به‌ارزش ۵۳ میلیون دالر امضا شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا خبر داده است که قرارداد ساخت فاز دوم قطعه چهارم راه‌آهن خواف – هرات به ارزش ۵۳ میلیون دالر با شرکت «گاما گروپ» امضا شد.

این بخش پروژه ۴۷ کیلومتر طول دارد و آخرین قسمت راه آهن خواف – هرات میان افغانستان و ایران است که از رباط پریان هرات آغاز و تا میدان هوایی و شهرک صنعتی این ولایت ادامه دارد.

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا در خبرنامه‌ای نوشته است که قرارداد ساخت این قسمت پروژه با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا پنجشنبه میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت گاما گروپ امضا شد.

بر بنیاد خبرنامه، قرار است تا حدود دو سال دیگر کار این پروژه به‌گونه معیاری تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

خبرنامه افزوده است که با تکمیل این قسمت پروژه اتصال منطقه‌ای خواف – هرات، افغانستان به بنادر مهم بحری ایران وصل می‌شود و از طریق شبکه راه آهن ترکیه به اروپا دسترسی پیدا خواهد کرد.

شرکت جهانی ساختمانی و تجارتی گاما در سراسر اروپا و آسیا در چندین بخش از جمله ساخت و ساز، انرژی تجدیدپذیر، انتقال برق، معدن و خط‌ آهن فعالیت می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امریکا: امارت اسلامی به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم عمل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که واشنگتن نمی‌گذارد افغانستان دوباره به مرکز تروریزم تبدیل شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری پنجشنبه گفت: «ما متعهد هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هرگز نمی‌تواند مرکز تروریزم باشد، و همچنان از طالبان (امارت اسلامی افغانستان) می‌خواهیم تا به تمام تعهدات ضد تروریزم خود در قبال جامعه بین‌المللی عمل کنند».

وی تاکید کرد که این مسوولیت امارت اسلامی است تا نگذارد گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان پناهگاه داشته باشند.

میلر همچنین به متحدان ایالات متحده اطمینان داد که واشنگتن از نزدیک تحولات افغانستان را زیر نظر دارد و آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است که ممکن از منطقه ظهور کند.

میلر گفت: «ایالات متحده در برابر تهدید در حال تحول گروه‌های تروریستی، از جمله داعش شاخه خراسان هوشیار است و از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا سه سال پیش، تمرکز تزلزل‌ناپذیری بر تروریزم دارد.»

وی افزود که ایالات متحده «هم به صورت یکجانبه و هم با شرکای خود برای از بین بردن موفقیت آمیز تهدیدات در سراسر جهان و تضعیف داعش» کار می‌کند.

میلر تصریح کرد: «ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا داعش را در قبال اقداماتش پاسخگو قرار دهیم و از حملات تروریستی علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی جلوگیری کنیم.»

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که نمی‌گذارد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!