Connect with us

تجارت

ناامنی ها سبب کاهش 60 درصدی تجارت شده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

عواید گمرکات افغانستان درسال جاری نسبت به هدف تعین شده آن پنج میلیارد وهفت صد میلیون افغانی کاهش یافته است.

مسئولان وزرات مالیه با اظهار این مطلب می گویند، نگرانی از خروج نیروهای خارجی درپایان سال 2014 میلادی و ادامه ناامنی ها سبب کاهش 60 درصدی تجارت شده واین امر باعث کاهش چشم گیری عواید گمرکات نیز شده است.

گفته می شود به تعویق انداختن امضا قرار داد امنیتی –  دفاعی با امریکا از سوی رئیس جمهورافغانستان، ادامه ناامنی ها و قاچاق کالا های تجارتی ازراه های غیر قانونی عواید گمرکات را در این کشور کاهش داده است.

این موضوع بر مشکلات مردم افغانستان خواهد افزود.

نجیب وردگ رئیس عمومی گمرکات افغانستان می گوید:

از عواید امسال گمرکات تاکنون نزدیک به 47 میلیارد افغانی جمع آوری شده وقرار است این رقم تا اخیر سال مالی به 49 میلیارد افغانی برسد.  

آقای وردک میافزاید، بنابر نگرانی های موجود رقم داد وستد تجارتی افغانستان نیز درسال جاری کاهش یافته است.

به گفته وی یکی از عوامل مهم کاهش عواید در گمرکات نگرانی از خروج نیروهای خارجی در پایان سال 2014 میلادی است.

پیش از این اتاق تجارت وصنایع افغانستان نیز از کاهش نزدیک به 50 درصدی تجارت وسرمایه گذاری در یک ماه گذشته به دلیل امضا نشدن قرار داد امنیتی –دفاعی با امریکا خبر داده بود.

مسئولان این اتاق هشدار داده بودند که اگر این قرار داد در کمترین زمان به امضا نرسد احتمال بوجود آمدن بحران اقتصادی درافغانستان وجود دارد.

Advertisement

تجارت

امارت اسلامی می‌خواهد یک‌ مرکز لجستیکی تجارتی را در غرب افغانستان طراحی کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که امارت اسلامی افغانستان با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی مشترک برای صادرات کالا در منطقه توافق کرده است.

براساس این گزارش، این مرکز لجستیکی در غرب افغانستان ایجاد خواهد شد و نفت روسیه را به جنوب آسیا صادر خواهد کرد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت به خبرگزاری رویترز گفته است پس از نشست هفته گذشته با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه، توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

آقای عزیزی گفته است که پس از شش ماه گفتگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

عزیزی افزوده است که مرکز لجستیکی جدید، بخشی از تلاش‌های گسترده‌ برای استفاده از موقعیت استراتژیک افغانستان است که زمانی گذرگاهی بود برای تجارت جاده ابریشم.

وزیر صنعت و تجارت گفته است: «براساس گفتگوهایی که ما انجام داده‌ایم، قرار است این مرکز لجستیکی در هرات ایجاد شود و می‌تواند شمال آسیا را به جنوب آسیا وصل کند.»

وی گفت این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت یک میلیون تُن نفت را خواهد داشت. با این حال این مقام امارت اسلامی درباره تاریخ آغاز عملی این پروژه توضیح نداد.

رویترز به نقل از آقای عزیزی نوشته است امارت اسلامی با مقام‌های چینی در مورد ساخت جاده واخان که افغانستان را به چین وصل می کند، در حال مذاکره است. این مقام ابراز امیدواری کرده است که افغانستان به مسیر تجارت میان چین و ایران تبدیل شود.

حکومت ترکمنستان به سوال‌های خبرگزاری رویترز در این رابطه پاسخ نگفته و روسیه نیز تا حالا چیزی نگفته است.

پاکستان که شریک بزرگ تجاری افغانستان است و قراردادهای منطقه‌ای را در بخش انرژی امضا کرده است، نیز به سوال‌های رویترز در این رابطه تا حالا پاسخ نگفته است.

اسلام آباد در سال‌های اخیر روابط پرتنشی با حکومت سرپرست افغانستان داشته و همواره امارت اسلامی را به پناه دادن به شورشیان پاکستانی متهم کرده است، اما امارت اسلامی این اتهامات را رد کرده است.

Continue Reading

تجارت

سرپرست وزارت صنعت و تجارت کشور به ایران سفر کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۳, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ثور) می‌گوید که، نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت در رأس یک هیأت اقتصادی و تجارتی وارد ولایت سیستان و بلوچستان ایران شده است.

عبدالسلام جوادآخندزاده می‌گوید که هدف از سفر نورالدین عزیزی شرکت در نشست “تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور”  و گفتگو در باره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت ولایت سیستان آن‌کشور است.

به گفته‌ای سخنگوی وزارت صنعت و تجارت آقای عزیزی با مقام‌های ایرانی در مورد تقویت ترانزیت از مسیر چابهار گفتگو نموده است.

به گفته آقای جوادآخندزاده هیأت افغانستان با مقام‌های ولایت سیستان و بلوچستان ایران در مورد تقویت ترانزیت از مسیر چابهار بحث کرده و گفته اند که چالش‌هایی دراین زمینه وجود دارد ه باید رفع شود.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که نورالدین عزیزی با مقام‌های ایرانی در باره  کاهش قیمت‌ها، مشخص شدن زمین‌هایی که در بندر چابهار در اختیار تاجران افغان قرار می‌گیرد، تعیین مسیر امتیازی و اختصاصی برای اموال ترانزیتی و فراهم کردن تسهیلات در سرک‌های ریلی، بحث کرده اند.

دوطرف هم‌چنان توافق کرده اند که برای دست‌یابی به توسعه‌ تجارت میان دوکشور و تقویت ترانزیت از مسیر چابهار، کمیته‌ مشترک تخنیکی را در سطح ولایت ایجاد شده و از سوی کمیته مرکزی موضوعات دنبال شود.

Continue Reading

تجارت

ازبکستان قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دالر با افغانستان امضاء کرده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۳)

ازبکستان قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دالر را با افغانستان امضا کرده است. رسانه‌های ازبکستانی گزارش داده اند که تاشکند با امضای قراردادهای صادراتی جدید، می‌خواهد قراردادهای تجاری و صادراتی بیش‌تری با افغانستان امضاء کند.

بر بنیاد این گزارش‌، این قراردادها در جریان سفر سه روزه تاجران افغان به تاشکند امضاء شده‌اند.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ازبکستان گفته است، دو کشور هم‌چنان در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل یک شورای تجارت مشترک اوزبیکستان-افغانستان اند که ۱۸ شرکت افغانی عضویت این شورا را خواهد داشت.

افغانستان در حال حاضر سالانه به ارزش ۷ میلیارد دالر کالا وارد می‌کند که بخش بزرگ آن از ازبکستان و یا از طریق ازبکستان وارد می شود.

درهمین حال، به باور آگاهان ظرفیت‌های بیشتری برای  افزایش همکاری‌های تجارتی میان دو کشور وجود دارد.

پیشتر یک هیأت بلند پایه ازبکستان به رهبری وزارت خارجه آن‌کشور به کابل سفر کرده بود و در این سفر مقام‌های بلند پایه دو کشور تعهد سپردند که همکاری‌ها گسترش میدهند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!