اخبار ساحوی

ناتو: نیرو های امنیتی افغان میتوانند رهبری عملیات های هوایی را نیز به گونه مستقلانه به پیش ببرند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مقامات ناتو در کابل میگویند، توان نیروهای امنیتی افغان در حال افزایش است و آنان میتوانند که در آینده رهبری عملیات های هوایی را نیز به گونه مستقلانه به پیش ببرند.

مقامات ناتو همچنان وعده سپرد که در آینده نزدیک چند هواپیمای جنگی و ترانسپورتی را به نیروهای افغان میدهند تا آنان بتوانند از این هواپیما ها در عملیات های هوایی کارگیرند.

گونترگیتس سخنگوی ناتو در کابل همچنان بر ادامه همکاری های ناتو پس از سال 2014 تاکید نمود و بیان داشت که در پایان سال 2014 میلادی، همه مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان سپرده خواهد شد و ناتو نقش حمایتی، مشوره دهی و آموزشی را اختیار خواهد کرد.

گونتر کیتس سخنگوی ناتو در کابل به مردم اطمینان داده گفت:” هرچند که مردم افغانستان از ناحیه ناتوانی های نیرو های افغان در بخش هوایی نگرانی دارند، اما نظامیان ناتو در کابل و شیندند، دختران و پسران افغان را در بخش پیلوتی آموزش میدهند و آنان در حال حاضر قادر اند که هواپیماهای اف 16 را پرواز دهند و از تجهیزات آن نیز استفاده کنند”.

از سوی دیگر، سخنگوی ملکی ناتو میگوید: که نیروهای افغان در کل آماده شده اند و میتوانند که به تنهایی، ماموریت های  شان را انجام دهند.

وی تاکید کرد که روند انتقال مسوولیت های امنیتی مرحله به مرحله درست پیش میرود و در حال حاضر 75 درصد مسوولیت تامین امنیت بر دوش نیروهای افغان سپرده شده است.

به گفته دومنیک میدلی سخنگوی ملکی ناتو “در جریان سال روان بین چهل تا پنجاه هزار سرباز ناتو از افغانستان بیرون میشوند، اما نیروهای باقی مانده در درازمدت، نیروهای افغان را حمایت مالی، آموزشی و مشوره دهی میدهند”.

با این حال، تاکنون روشن نیست که پس از سال 2014 میلادی، چه تعداد نظامی ناتو در افغانستان به حضور شان ادامه میدهند.

Trending

خروج از نسخه موبایل