Connect with us

رویداد های اخیر

نشست فارمت مسکو؛ روسیه خواستار راه حل جامع برای معضل اقتصادی افغانستان شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲۵, ۱۴۰۱)

نشست فارمت مسکو روز چهارشنبه (۲۵ عقرب) درنبود نماینده امارت اسلامی برگزار شد. وضعیت امنیتی، سیاسی، اقتصادی و بشری درافغانستان محور بحث اعضای این نشست گفته شده است.

نماینده رییس ‌جمهور روسیه در امور افغانستان در آغاز نشست مسکو بحران انتقال قدرت در افغانستان را حل ناشده خواند و گفت که مشکلات امنیتی درافغانستان وجود دارد و روسیه از فعالیت داعش در شمال این کشور نگران است.

آقای کابلوف همچنان خواهان اقدام مشترک همه اعضای نشست فارمت مسکو برای حل بحران اقتصادی افغانستان شد.

ضمیر کابلوف گفت: «ما باید برای بحران اقتصادی افغانستان یک راه حل جامع پیدا کنیم. فکرمی کنم این نیاز به یک اقدام مشترک همه جانبه دارد. آنانیکه ۲۰ سال دراین کشور حضور داشتند بی شرمانه باعث به وجود آمدن بحران اقتصادی درافغانستان شده اند وسرمایه های این کشور را مسدود کرده اند. اقدام غرب برای ایجاد صندوق امانی و یا چاپ پول جدید به افغانستان ماهیت نمایشی دارد وبرای ابقای نفوذ خود درسیستم دولت انجام می‌دهند. ما از امریکا ومتحدینش می خواهیم بی قید وشرط این پول ها را رها کنند.»

نماینده چین دراین نشست یک سال اخیر را برای امریکا درافغانستان یک سال ناکام می داند.

یو شیائونگ، نماینده چین در امور افغانستان گفت: «برای ایالات متحده سال گذشته به دلیل اقدام های نامناسب دربرابر افغانستان یک سال ناکام بود. وضعیت جاری درافغانستان نشان دهنده ناکامی کامل استراتیژی امریکا دربرابر افغانستان است. ایالات متحده افزون برهمه اقدامات بی شرمانه هفت میلیارد دالر از دارایی های افغانستان را مسدود کرده وهمه کمک های اقتصادی وانکشافی به این کشور را نیز تحریم کرده است.»

حسن کاظمی قمی، نماینده ایران برای افغانستان همچنان گفت که ایران مخالف هرگونه حضور دوباره امریکا به هربهانه به افغانستان است.

وی افزود: «کشورهای همسایه ومنطقه باید مسوولیت های خود را درقبال وضعیت به وجود آمده درافغانستان انجام دهند. آنچه غیرقابل انکار است درعرصه های سیاسی وامنیتی، اقدام ها بدون همکاری حکومت سرپرست (امارت اسلامی) نمی تواند موفقیت داشته باشد. ایجاد حکومت فراگیر به نفع همه افغان ها به شمول حکومت سرپرست (امارت اسلامی) است. این می تواند افغانستان را دریک موقعیت بهتر در نزد جامعه جهانی قرار دهد. همین گونه تروریزم وقاچاق مواد مخدر مشکلات دیگریست که بدون همکاری حکومت سرپرست (امارت اسلامی) موفقیت ندارد.»

در همین حال، محمد صادق، نماینده پاکستان در امور افغانستان بر اصول جهان برای تعامل با امارت اسلامی تاکید کرد.

آقای صادق گفت: «ما به اصول جهانی برای تعامل عملی با دولت موقت افغانستان مبتنی برفراگیری حکومت، احترام به حقوق اساسی بشر از جمله حقوق زنان، مقابله با تروریزم، و حمایت پایدار از مردم افغانستان متعهدیم. متاسفانه حکومت موقت (امارت اسلامی) برخلاف خواست جامعه جهانی درعرصه فراگیری وشمولیت سیاسی پیشرفت نداشته است. با وجود تضمین های دولت موقت (امارت اسلامی) حقوق زنان و دختران کاهش یافته و رد پای سازمان های تروریستی درافغانستان هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است.»

در نشست فارمت مسکو، نمایندگان کشورهای چین، هند، پاکستان، ایران تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، قرغزستان وقزاقستان حضور داشتند. نمایندگان کشورهای قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و ترکیه نیز به این نشست دعوت شده بودند.

در این نشست ازسوی امارت اسلامی هیاتی حضور نداشت.  کابل پیش ازاین برگزاری نشست مسکو را بدون حضور نماینده ای ازسوی امارت اسلامی ناتکمیل وناقص خوانده بود.

رویداد های اخیر

امارت اسلامی مصادره ۸۰۰ هکتار از اراضی فلسطین توسط اسراییل را محکوم کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام اسراییل مبنی بر مصادره ۸۰۰ هکتار از منطقه الاغوار (دره اردن) در فلسطین را به‌شدت محکوم کرده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای پنجشنبه گفته است که اقدامات اخیر «رژیم صهیونیستی اشغالگر عدم التزام آن رژیم به قوانین بین المللی به‌خصوص قانون بشردوستانه بین المللی می‌باشد و تداوم همچو اقدامات یک‌جانبه و ادامه چشم‌پوشی از حقوق مردم فلسطین منجر به وخامت بیشتر وضعیت خواهد شد.»

در اعلامیه آمده است: «امارت اسلامی افغانستان از بازیگران بین‌المللی به‌خصوص کشورهای مسلمان تاثیرگذار در منطقه توقع دارد تا مسوولیت‌های قانونی، انسانی و اخلاقی خویش را در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین ادا نموده، جلو گسترش شهرک‌های غیر قانونی در سرزمین‌های اشغالی را بگیرند.»

اسراییل ۸۰۰ هکتار از زمین‌های دره اردن در کرانه باختری اشغالی را برای شهرک سازی و ساخت صدها واحد مسکونی مصادره کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رویترز: رهبر شاخه‌ خراسان داعش در بلوچستان پاکستان زندگی می‌کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ثنا‌الله غفاری، مشهور به شهاب‌المهاجر، رهبر شاخه‌ خراسان داعش در ایالت بلوچستان پاکستان زندگی می‌کند. بربنیاد این گزارش، ثنا‌الله غفاری این گروه را به یکی از وحشتناک‌ترین شاخه‌های داعش تبدیل کرده است.

براساس گزارش رویترز، غفاری در سال ۲۰۲۰ رهبری داعش خراسان را برعهده گرفت.

رویترز افزوده است که تا پیش از حمله مرگ‌بار این گروه بر میدان هوایی کابل در سال ۲۰۲۱، اطلاعات کمی درباره غفاری موجود بود که در نتیجه آن ۱۷۰ غیرنظامی و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

گفته می‌شود که ثناالله غفاری در چندین حمله در افغانستان، ایران، ازبیکستان، تاجیکستان و پاکستان دست داشته ‌است.

پیش از این، مقام‌های پاکستانی اعلام کرده بودند که غفاری در ماه جون سال گذشته در ولایت کنر افغانستان کشته شد، اما اکنون رویترز گزارش داده که او به پاکستان فرار نموده و در ایالت سرحدی بلوچستان زندگی می‌کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور داخله گفته است که طی بیش از دو سال پسین، داعش در افغانستان سرکوب شده و توان عملیاتی خود را از دست داده است.

عبدالمتین قانع تصریح کرده است: «امارت اسلامی افغانستان تا امروز عملاً ثابت کرده نه در جامه قول بلکه در جامه عمل ثابت کرده، هر کس ادعای دارد باید به دلیل ثابت کند و اگر نه همین ادعا را ما مسترد می‌کنیم. حقیقت ندارد، خاک ما مصون است و هم اکنون هیچ گروه مسلح در کشور فعالیت ندارد.»

گفتنی است که آخرین حمله‌‌‌‌ی را که داعش در افغانستان برعهده گرفت، حمله بر نزدیکی دفتر کابل بانک در کندهار بود که در نتیجه آن سه تن جان باختند و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

زلزله ۵.۲ ریشتری افغانستان را لرزاند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

به گزارش مرکز ملی زلزله‌نگاری هند، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر بعد از ظهر امروز (پنج‌شنبه) افغانستان را تکان داد.

مرکز این زلزله منطقه کوهستانی شمال شرق ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان در عمق ۷۰ کیلومتری زمین بوده و برعلاوه افغانستان، درکشورهای تاجیکستان، ازبیکستان و قرغیزستان نیز احساس شده است.

تاهنوز تلفات جانی و خسارات مالی از اثر این حادثه گزارش نشده است.

این در حالی است که در ماه اکتوبر سال گذشته، بیش از ۲ هزار تن در نتیجه وقوع چهار زلزله‌ی ۶.۳ ریشتری در ولایت هرات جان باختند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!