Connect with us

رویداد های اخیر

نشست همکاری منطقه‌ای افغانستان با حضور نمایندگان خاص و سفیران دوازده کشور در کابل برگزار شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۹, ۱۴۰۲)

نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان با حضور نمایندگان خاص کشورهای منطقه و همسایه روز دوشنبه (۹دلو) در کابل برگزار شد. در این نشست درباره فصل جدید تعامل مثبت کشورهای منطقه با امارت اسلامی، هماهنگی در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، ایجاد روایت مشترک منطقه‌ محور در سطح منطقه و همکاری مشترک برای استفاده اعظمی از فرصت‌های اقتصادی منطقه بحث می‌شود.

در این نشست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هدف اساسی برگزاری این نشست را بحث و گفتگو پیرآمون شکل‌گیری روایت منطقه‌ محور به هدف توسعۀ همکاری‌های منطقوی برای تعامل مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای منطقه می‌داند.

امیرخان متقی می‌گوید که: «همکاری‌های منطقه‌ای می تواند متمرکز بر موارد عمده ذیل باشد، بررسی راه‌های تعامل و همکاری منطقه محور براساس منافع مشترک منطقه‌ای – ایجاد روایت منطقه محوری برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت افغانستان جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه – تلاش برای اتصال نرم و اتصال سخت که منجر به توسعه اقتصادی منطقه‌ای به نفع تمام مردمان منطقه مان خواهد شد.»

به گفته آقای متقی سیاست امارت اسلامی اقتصاد محور است و می‌خواهد که زمینه اتصال منطقه‌ای فراهم شده و در همکاری با کشورهای منطقه با ایجاد یک روایت منطقه‌ محور روی منافع مشترک کار کرده و با تهدیدهای بالقوه مبارزه نماید.

آقای متقی گفت: «سیاست حکومت افغانستان در جریان کمتر از دو نیم سال نشان داده است که افغانستان نوین منافع خویش را با منطقه در یک سازوکار بُرد ُبرد تعریف می نماید و پیشنهاد می نماید تا همه بازیگران به نفع نوع نگاهی حاصل جمع صفر روی قاعده بازی ُبرد ُبرد و یا همکاری مشترک سرمایه گذاری نمایم.»

سرپرست وزارت خارجه از ارایه طرح‌های مختلف در باره افغانستان که از سوی کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی ارایه میشود انتقاد می‌کند و می‌گوید که این نسخه‌ها نتیجه معکوس داشته است.

متقی تصریح نمود: «چی طرح‌های کشورها بوده و یا هم سازمان‌های بین‌المللی و یا هم طرح‌های فرستاده‌های خاص، نسخه‌های بیرونی که تحت هر نام و نشانی ارایه شده اند نتیجه معکوس داشته است.»  

آقای متقی می‌افزاید که امارت اسلامی به منافع، انتخاب‌ها، ساختارهای حکومتی و مُدل‌های توسعۀ دیگران احترام دارد و در مقابل از دیگران نیز توقع دارد که منافع، انتخاب‌ها و مُدل حکومت‌داری و توسعۀ افغانستان را احترام بگذارند.

سرپرست وزارت خارجه تاکید نمود که با توجه به درس‌های تاریخ، نباید تجارب تلخ گذشته تکرار شود. به گفته‌ای آقای متقی امروزه افغانستان پس از حداقل دو دهه مبارزه و قربانی مردم افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، آزاد، امن و دارای حکومتی است که می‌تواند به نمایندگی از افغانستان روی تمامی مسایلِ ذیعلاقه با منطقه و جهان کار نماید.

ضمیر کابلوف، نماینده خاص رییس جمهور روسیه در نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان با ابراز خوشبینی از اشتراک افغانستان در نشست آینده دوحه گفت، روسیه می‌خواهد که افغانستان باید بخشی از بحث‌های اصلی این نشست باشد.

آقای کابلوف افزود، بازگشت سفیران جدید به افغانستان را گامی قابل تمجید برای افغانستان و کشورهای فرستنده می‌دانیم.

حسن کاظمی قُمی، سفیر ایران در کابل و نماینده خاص رییس‌ جمهور این کشور در امور افغانستان در نشست مذکور گفت: «امروز ما نمایندگان مردم این منطقه به دعوت میزبان در کابل اجتماع کردیم تا از طریق مشورت میان دولت‌های خود، مسیر خیریت و مصلحت را چنان بپیماییم که افغانستان نقطه اتصال و تماس آن باشد.»

شارژدافیر هند در کابل در متذکره، روابط با افغان‌ها را تاریخی عنوان کرد و بر همکاری که در آن نفع افغان‌ها باشد، تاکید کرد.

شارژدافیر هند افزود، کشورش به روابط تجارتی با افغانستان ادامه می‌دهد.

وی همچنان در مورد گسترش روابط تجارتی از طریق بندر چابهار و افزایش کمک‌های این کشور به افغانستان سخن‌رانی کرد.

همچنان عبیدالرحمن نظامانی، شارژدافیر کشور پاکستان در کابل در نشست یاد شده، نقش افغانستان را در اتصال منطقه‌ای مهم خواند و گفت، کشورهای منطقه باید به‌گونه مشترک به روابط مثبت خود با امارت اسلامی ادامه دهند.

آقای نظامانی افزود، امارت اسلامی دست‌آورد‌های مثبتی در بخش‌های امنیت و اقتصاد دارد و زمینه تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی در فضای صلح و امنیت فراهم می‌شود.

در همین حال، داکتر محمد نعیم، سرپرست سفارت افغانستان در دوحه می‌گوید، هدف از نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان فصل جدید تعامل کشورهای منطقه با امارت اسلامی، هماهنگی در پیوند به همکاری‌های منطقه‌ای، ایجاد روایت مشترک منطقه‌محور در سطح منطقه و همکاری مشترک برای استفاده بیشتر از فرصت‌های اقتصادی مشترک است.

آقای محمد نعیم می‌افزاید، امارت اسلامی برای کشورهای اشتراک‌کننده در نشست اطمینان می‌دهد که امارت اسلامی برای داشتن روابط مثبت با منطقه اولویت می‌دهد.

به گفته وی، امارت اسلامی می‌خواهد، به کشورهای منطقه این پیام را برساند که افغانستان آماده است تا در پروژه‌های اقتصادی در اتصال منطقه‌ای و در محورهای سیاسی و ابتکارات منطقه‌ای حضور فعال داشته باشد.

رویداد های اخیر

در پی بارندگی‌های چهار روز گذشته هشت تن جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید، در پی بارش باران‌ها و سرازیرشدن سیلاب‌ها در چهار روز گذشته، هشت تن جان باخته، ۳ تن زخمی و ۲۰ هکتار زمین زراعتی نیز تخریب شده است.

آقای سایق همچنان گفته است که در نتیجه بارندگی های اخیر در کشور ۱۴۰ خانه به شکل کلی و قسمی تخریب و ۲۰ کیلومتر سرک در سراسر کشور نیز تخریب شده است.

به گفته وی ۳۰ رآس مواشی نیز تلف شده است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی همچنان همچنان افزوده است که: «خوشبختانه در نتیجه بارش‌های اخیر سطح آب در کشور افزایش یافته است، آب‌های زیر زمینی تقویت شده است و دهاقین خرسند اند.»

به گفته وی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث به تمام ریاست‌های خود در ولایات هدایت داده است تا تمام امکانات خود را برای رسیده‌گی به آسیب دیده‌گان بکار بیندازند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!