Connect with us

انتخابات ۹۸

نهادهای ناظر: در صورت نیاز، برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری امسال ممکن نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات نه از رهگذر فنی آماده برگزاری انتخابات در زمان کم است و نه هم وضعیت افغانستان و سردی هوا، اجازه برگزاری انتخابات دور دوم را در سال جاری می‌دهد.

در حایکه دست‌کم سه نامزد ریاست جمهوری اعلام پیروزی در انتخابات ششم میزان کرده‌اند، حدود ده نامزد دیگر هم گفته اند که دور نخست انتخابات برنده نهایی نخواهد داشت، کمیسیون می‌گوید فکر و ذکر دور دوم انتخابات پیش از وقت است.

حبیب رحمان ننگ، رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: ” تا هنوز قبل از وقت است و ما در این باره حرفی زده نمی توانیم اما ما تمامی پروسه تخنیکی را در حضور ناظرین انجام می دهیم.”

آنچه که نزد برخی نهادهای ناظر انتخاباتی قطعی است؛ اگر انتخابات به دور دوم برود، در سال جاری برگزاری نخواهد داشت چراکه این نهادها می‌گویند کمیسیون در کوتاه مدت نمی‌تواند، دوباره کارمند استخدام و آموزش بدهد، برگه های رای چاپ کند، آگاهی دهی عامه داشته باشد و دیگر بخش های فنی را آماده کند از همین رو با رسیدن فصل سرما رفتن به دور دوم انتخابات در سال جاری بعید پنداشته می‌شود.

یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید: ” کمیسیون وادار می شود که در حمل سال آینده این انتخابات را برگزار کند. در این صورت تآخیر طولانی مدت بوجود آمده و کمپاین های غیر قانونی و مشکلات ادامه پیدا می کند.”

نهادهای امنیتی اما به تامین امنیت دور دوم انتخابات آماده‌گی گرفته اند؛ طرح تازه و متفاوت امنیتی برای دور دوم روی میز است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله تاکید می کند: “اگر احیاناً انتخابات به دور دوم برود، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با یک پلان امنیتی متفاوت به شکل که لازم است امنیت این دور را نیز تامین خواهند کرد.”

با سرد شدن هوا، انتقال مواد حساس انتخاباتی به تمامی بخش‌ها، هزینه سنگین مالی و احتمال میزان پایین مشارکت شهروندان چالش های دیگری پنداشته می‌شود که زمینه ساز برگزاری دور دوم انتخابات در سال آینده گفته می‌شوند.

انتخابات ۹۸

توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

واکنش‌ها به توافق سیاسی غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

توافق سیاسی میان غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!