رویداد های اخیر

نگرانی‌ها از افزایش بیماری سرخکان در میان کودکان افغان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۴, ۱۴۰۱)

سازمان جهانی صحت هشدار میدهد که بیماری سرخکان در میان کودکان افغان رو به افزایش است.

بر اساس ارقام این سازمان، در سال جاری میلادی، حد اقل ۴۳ هزار کودک افغان به بیماری سرخکان مبتلا شده که از این جمله ۲۱۴ کودک جان‌های شان را از دست داده اند.

این سازمان افزوده که این بیماری میان کودکان زیر سن ۵ سال شیوع کرده است.

این سازمان میگوید”حد اقل ۴۳هزار کودک افغان به بیماری سرخکان مبتلا شده اند و از این جمله ۲۱۴ کودک نیز جان‌های شان را از دست داده اند. که ۵درصد از این مرگ و میر را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند واین  رقم نسبت به سال گذشته بیشتر است.”

بر بنیاد آمار وزارت صحت عامه، کندز با یک هزار و ۹۹۷ مورد کابل با ۱ هزار و ۶۹۶ مورد و هلمند با یک هزار و ۴۹۵ مورد بیشترین رقم ابتلایان به سرخکان را در کل کشور دارند.

مسوولان این وزارت می‌گویند که آنها در حال برنامه ریزی برای بیشتر ساختن واکسیناسیون در ماه‌های آینده استند.

جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامه، در این باره گفت: ” در سال جاری میلادی بیشترین مبتلا به سرخکان را داشته ایم و ما در تلاش استیم تا ماه می سال جاری کمپاین واکسیاسیون را راه اندازی نمایم و این آمار را تغیر میدهد.”

سازمان جهانی صحت در اواسط ماه مارچ سال جاری، کمپاین واکسیناسیون سرخکان را در افغانستان راه اندازی کرد. اما یک مقام این سازمان گفته که این کمپاین صرف ۱.۲ میلیون کودک افغان را تحت پوشش قرار میدهند.

این در حالی است که برنامه جهانی غذا اخیرا در یک گزارش گفته که ۲۳ میلیون افغان مصونیت غذایی ندارند و این بحران در حال عمیق ‌تر شدن است، بحرانی که می تواند شمار مبتلایان به سوء تغذیه و سرخکان را چند برابر بسازد.

Trending

خروج از نسخه موبایل