اخبار ساحوی

نگرانی از فاسد شدن میوه جات بدخشان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

بازرگانان انجمن اجتماعی پروسس کننده گان میوه خشک در ولایت تخار از نبود  سرد خانه ها و ماشين آلات پروسس و بسته بندی میوه  خشك شكايت دارند.

آنان میگویند  بخشی از ميوه خشك در زير برف و باران   از بين مي رود و بخش ديگر آن در فصل تابستان در نبود سردخانه فاسد شده مليون ها افغاني به تاجران ميشوه خشك خسارت وارد می کند. بازرگانان دولت افغانستان را به دليل نارسايي در حل مشكلات شان به شدت انتقاد مي كنند. اما اداره زراعت و مالداري تخار می گوید براي ساخت وساز سرد خانه ها بودیجه ندارد.

ولایت تخاربه دلیل داشتن آب وهوای معتدل ، بستر مناسب برای تولید میوه جات به شمارمیرود. اکثریت باشندگان این ولایت مصروف كشاورزي و باغداری هستند، اما كشاورزان همواره بامشکلات سخت چون كمبود تجهيزات و عدم همكاري در بخش هاي زراعتي مواجه اند.

درهمین حال حسیب الله نوری رییس این انجمن میگوید  انجمن پروسس کننده گان میوه خشک در ولایت تخار سه سال پیش ایجاد گردیده است. به گفته ای او  بیشتر از هشت صد تن میوه خشک را در سال جاری از این مرکز به  داخل و خارج کشورصادر کرده اند.

ازسوی دیگرسالم ساعی رییس زراعت ولایت تخار با آنکه مشکلات این بازرگانان را می پذیرد اما میگوید: که آنان هیچ  نوع بودیجه ای به این منظور دراختیارندارند.

درحال حاضریک هزاروهشتصدو ده تن(1810) میوه خشک دراین ولایت ازسراسر ولايات شمال شرقي دراين مركز زخيره شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل