Connect with us

رویداد های اخیر

نگرانی افغان‌ها مقیم پاکستان از عدم امنیت در پی اعتراضات گسترده درآن کشور

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۲)

یک تعداد افغانان مقیم در پاکستان می‌گویند که از دو روز به این‌سو در یک فضای ترس زندگی می‌کنند و از خانه های خود بیرون شده نمی‌توانند.

عبدالباسط یکی از همین افغان‌ها در پاکستان است او شام دیروز چهارشنبه (۲۰ثور) به رادیو‌ آزادی گفت:«افغان‌های مهاجر که در اینجا هستند احساس امنیت نمی‌کنند. تشویش آنها اینست که نه به کشور خود برگشته می‌توانند و نه هم در پاکستان احساس امنیت می‌کنند. از کشورهای که پرونده‌ها و کیس‌های مهاجرین افغان را پیش می‌برند، افغان‌های که در اینجا در خطر هستند، ما خواهشمندیم که هرچه زودتر به پرونده‌های اینها بطور جدی رسیدگی شود.»

این افغان‌ها می‌گویند‌ که از سه روز به این‌سو اینترنت آنها قطع شده. آنها با همسران و اطفال خود از خانه‌ها هم بیرون شده نمی‌توانند.

عبدالرحمن کریمی یک افغان دیگر در مورد مشکلات خود و خانواده‌اش در اسلام آباد به رادیو آزادی چنین گفت:«ما نمی‌توانیم به راحتی برویم به بازار خرید کنیم. خانم‌ها با بسیار مشکل مواجه هستند. طفل‌های ما که قبلاً می‌توانستند بروند به بازار با خانم‌ها، فعلاً نمی‌توانند. این مشکلات هر روز زیادتر شده می‌رود. از سوی دیگر مشکل قطع شدن اینترنت و کار نکردن شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، واتسآپ مشکلاتی هستند که ما مهاجرین در پاکستان داریم و با آن مواجه هستیم.»

این افغان‌ها بعد از برگشت امارت اسلامی افغانستان به قدرت، افغانستان را ترک کردند و انتظار مهاجرت به کشورهای دیگر هستند.

این درحالی است که در پاکستان بعد از دستگیری صدراعظم سابق این کشور مظاهرات و هرج و مرج دوام دارد.

امروز سومین روز است که طرفداران خشمگین عمران خان و اعضای حزب تحریک انصاف در شهرهای مختلف به سرک‌ها برآمده اند، راه‌ها را بسته و به برخی از بناها و وسایل دولتی و عامه را آتش زده اند.

از سوی دیگر تا شام روز گذشته (چهارشنبه ۲۰ثور) خبرها حاکی از آن بود که در حدود یکهزار نفر از طرفداران عمران خان از سوی نیروهای امنیتی در پنجاب و در حدود دو صد تن دیگر در شهر کراچی دستگیر شده اند.

طبق گزارش‌ها در این تظاهرات خشونت آمیز یک شماری از افراد کشته و زخمی شده اند.

با دوام تظاهرات اردوی پاکستان هشدار داده است که حملات مظاهره چیان خشمگین و طرفداران عمران خان را بر تاسیسات نظامی دیگر تحمل کرده نمی‌توانند. ارودی پاکستان دیروز در یک اعلامیه گفت که این گروه‌ها می‌خواهند پاکستان را به مسیر جنگ داخلی سوق بدهند. به گفته اردوی پاکستان مسئولیت عکس‌العمل آنها به مظاهرات خشونت بار پاکستان به دوش حزب تحریک انصاف پاکستان خواهد بود.

به نقل از رادیو آزادی این اعتراضات در پاکستان روز نهم ماه می بعد از آن شروع شد که صدر اعظم سابق این کشور عمران خان به اتهام دست داشتن در فساد اداری دستگیر شد.

عمران خان روز سه‌شنبه (۱۹ثور) از سوی نیروهای پولیس به نام رینجرز بازداشت شد و روز چهارشنبه در یک محکمه خاص حضور یافت که بخاطر تهدیدات بلند امنیتی در یک ماموریت پولیس دایر شد.

عمران خان به دلیل فروش غیرقانونی تحایف دولتی از سوی محکمه خاص متهم شناخته شد. اما او همه اتهامات فساد مالی علیه خود را رد کرد و آنها را انگیزه‌های سیاسی خواند.

به اساس این گزارش بعد از وارد شدن خسارات سنگین به املاک شخصی و تاسیسات دولتی در جریان تظاهرات در پنجاب، خیبرپشتونخوا، سند و دیگر شهرهای پاکستان از اردوی این کشور خواسته شده که برای کنترل اوضاع کمک کند.

درهمین حال، وزارت امور خارجه امارت اسلامی، ثبات سیاسی پاکستان را به نفع مردم آنکشور و تمام منطقه خوانده و از طرف‌های درگیر خواستار خویشتنداری شده است.

حافظ ضیا احمد، تکل معاون سخنگوی وزارت‌خارجه گفته است که:«وزارت امور خارجه برای حفظ امنیت شهروندان #افغان در پاکستان، به نماینده‌گان خویش هدایت‌های لازم را داده است.»

این درحالی است که به گزارش جی‌نیوز، محکمه عالی پاکستان روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۱ ثور) پس از برگزاری جلسه استماعیه عمران خان، صدراعظم پیشین این کشور اعلام کرد که بازداشت عمران‌ خان غیرقانونی بوده و دستور آزادی فوری او را صادر کرد.

در این جلسه استماعیه که قرار بود ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شود عمران خان با ساعاتی تاخیر در میان تدابیر شدید امنیتی در محکمه عالی حضور پیدا کرد.

پولیس آقای خان را روز سه‌شنبه در صحن محکمه عالی اسلام‌آباد بازداشت کرد.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!