جهان

نگرانی امریکا از تهدید ایران علیه عربستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۱, ۱۴۰۱)

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز سه‌شنبه (۱۰ عقرب) گفت که ایالات متحده در مورد تهدید ایران علیه عربستان سعودی نگران است و در صورت ضرورت،‌ بدون تردید به آن پاسخ خواهد داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت:‌ «ما در مورد شکل تهدید نگران استیم و از طریق کانال‌های نظامی و استخباراتی با سعودی‌ها در تماس دوامدار باقی می‌مانیم.»

وی اما در مورد شکل تهدید و احتمال حملهٔ ایران بر عربستان سعودی جزییات نداد.

این مقام قصر سفید افزود که «ما از اقدام به خاطر دفاع از منافع خود و شرکای مان در منطقه دریغ نخواهیم کرد.»

این اظهارات مقام ارشد قصر سفید پس از آن بیان شد که روزنامهٔ وال استریت ژورنال چاپ امریکا گزارش داد که عربستان سعودی معلومات استخباراتی را با ایالات متحده شریک ساخته و از احتمال حملهٔ قریب الوقوع ایران به اهدافی در دولت شاهی آن کشور و اربیل،‌عراق، هشدار داده است.

رونامهٔ وال استریت ژورنال از قول مقامات گزارش داده است که علاوه بر ایالات متحده، چندین کشور همسایهٔ عربستان سعودی سطح آماده باش نیروهای نظامی شان را افزایش داده اند. اما این مقامات در مورد معلومات استخباراتی عربستان سعودی جزییاتی ارایه نکرده اند.

بر اساس گزارش روزنامهٔ وال استریت ژورنال، مقامات عربستان سعودی گفته اند که ایران آمادهٔ انجام حملات بر دولت سلطنتی آن کشور و منطقهٔ اربیل، عراق،‌ است.

ایران از اواخر ما سپتامبر سال روان میلادی تا حالا ده‌ها راکت بالستیک و طیاره‌های بی‌سرنشین را بر شمال عراق انجام داده است.

ایران در ماه مارچ سال روان میلادی نیز شهر اربیل واقع در شمال عراق را هدف چندین راکت بالستیک قرار داد و مقام‌های تهران ادعا کردند که آنان مراکز جاسوسی اسراییل را هدف قرار داده اند.

اما مقام‌های عراقی بعدها گفتند تحقیقات آنان نشان می‌دهد که اسراییلی‌ها در آن منطقه حضور نداشتند. این حمله به مثابهٔ یک هشدار برای ایالات متحده که متحد سرسخت اسراییل است، نیز تلقی شد.

به گفتهٔ مقامات سعودی، ایران تلاش می‌کند تا از این طریق، افکار ملی و بین‌المللی را از اعتراضات سراسری آن کشور منحرف کند، اعتراضاتی که تقربیاَ هفت هفته پیش آغاز شد و تا هنوز هم ادامه دارد.

ایران به طور آشکارا ایالات متحده، عربستان سعودی و اسراییل را مسوول مظاهرات در آن کشور می‌داند، مظاهراتی که پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ایرانی در داخل و خارج‌‌ آن کشور علیه عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل