رویداد های اخیر

نگرانی شهروندان از احتمال قطع شدن کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۴, ۱۴۰۲)

هشدارها از احتمال قطع شدن کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به افغانستان شماری از شهروندانی را که با مشکلات اقتصادی رو به‌رو اند نگران کرده است.

اخیراً شماری از نهادهای بین‌المللی کمک‌رسان به شمول برنامه جهانی غذا، اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد (اوچا) و برخی نهادهای دیگر کمک‌رسان گفته اند که در روند کمک رسانی به مردم افغانستان با مشکل کمبود بودجه مواجه اند و احتمالاً کمک‌های شان به افغانستان قطع خواهد شد.

افغانستان کشوری که با بحران بشری و مشکلات اقتصادی جدی رو به‌رو است و براساس آمارهای سازمان ملل متحد درحال حاضر ۲۸ میلیون تن در این کشوربه کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، اما در چنین شرایطی نهادهای بین‌المللی کمک‌رسان به شمول برنامه جهانی غذای ملل متحد، اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) و برخی نهادهای دیگر بین‌المللی کمک‌رسان اعلام کرده اند که در روند کمک‌رسانی به افغانستان با مشکل کمبود بودجه مواجه اند و احتمالاً کمک‌های شان به افغانستان قطع خواهند شد، هشداری که سبب نگرانی بیشتر نیازمندان در کشور شده است.

یک تن از شهروندان بی بضاعت می‌گوید که :«مشکلات ما بسیار زیاد است، حتی ما یک کیلوگرام روغن هم خریده نمی‌توانیم.»

یک تن از شهروندان بی بضاعت دیگر می‌گوید که :«خواست ما از امارت اسلامی همین است که کار و بار باشد و روزگار خوب باشد.»

در همین حال مقام‌های وزارت اقتصاد می‌گویند که قطع کمک‌های بشردوستانه پیامدهای منفی بر وضعیت زندگی مردم خواهد داشت و از نهادهای بین‌المللی کمک‌رسان می‌خواهند که کمک‌های شان به مردم افغانستان را ادامه بدهند.

عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد می‌گوید که :«متوقف شدن کمک‌های نهادهای مددرسان تاثیرات منفی روی وضعیت زندگی مردم افغانستان دارد بنابراین تقاضای ما از جامعه بین‌المللی این است که نهادهای مددرسان را مورد حمایت قرار بدهند تا این نهادها بتوانند کمک‌های بشردوستانه شان را برای مردم افغانستان تداوم ببخشند.»

آگاهان هم به این باور اند که قطع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان سبب گسترش بحران بشری خواهد شد و نیاز است که سازمان ملل برای مهار وضعیت و دوام کمک‌ها به افغانستان اقدام به موقع نماید.

پیشتر برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرده بود که بودجه این نهاد برای کمک به افغانستان تا سه ماه آینده به اتمام می‌رسد.

همچنان اوچا یا دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه اعلام کرده است که عملیات بشردوستانه این سازمان در افغانستان با کم ‌تر از پنج درصد از درخواست مالی آنها برای کمک‌رسانی در سال ۲۰۲۳ به نیازمندان افغان از سوی جامعه جهانی تامین شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل