رویداد های اخیر

هزاران تن در افغانستان علیه اهانت به قرآن‌کریم تظاهرات کردند

Published

on

(Last Updated On: دلو ۷, ۱۴۰۱)

هزاران تن از شهروندان افغانستان امروز (جمعه، ۷ دلو) در اعتراض به سوزاندن و پاره کردن قرآن‌کریم در سویدن و هالند در چندین ولایت کشور به جاده‌ها برآمدند.

معترضان خشمگین از جامعه جهانی خواستند تا عاملان اهانت به قرآن‌کریم مجازات شوند.

آنان هم‌چنان خواستار اتحاد مسلمانان جهان دربرابر این‌گونه اعمال شدند.

احمد خان، یک تن از معترضین در کابل، می‌گوید: «قرآن عظیم‌الشأن کتاب محبت و برادری است و این کتاب هیچ وقت به مقدسات دیگران توهین نمی‌کند. ما می‌خواهیم که از این‌گونه اعمال توهین‌آمیز در آینده جلوگیری شود.»

یکی از معترضین دیگر نیز گفت: «ما از کشورهای اسلامی می‌خواهیم تا زمانیکه عاملان اهانت به قرآن‌کریم به‌گونه علنی مجازات نشوند، روابط دیپلوماتیک‌شان را با سویدن و هالند قطع کنند.»

برخی از اعتراض کنندگان هم‌چنان گفتند که حاضر اند برای دفاع از مقدسات شان حتا جان شان را بدهند.

قطب الدین، یک تن از معترضین، گفت: «سر، مال و اولاد مان را فدای قرآن می‌کنیم.»

در شمال افغانستان، بلخ، مردم نیز با سردادن شعار بر ضد اعمال اهانت آمیز به قرآن دست به اعتراض زدند. اعتراض کنندگان از جامعه جهانی و جهان اسلام خواستند تا جلو این‌گونه اعمال را بگیرند.

محمد نعیم، معترض در بلخ، می‌گوید: «این جرم یک جرم تکراری است. از این‌که کشورها به قوانین جامعه جهانی تسلیم هستند، به همچو جرم‌ها باید نقطه پایان گذاشته شود.»

مولوی قاهر، اعتراض‌کننده در بلخ، نیز گفت: «مسلمانان در طول تاریخ دشمنان دین، قرآن و اسلام را درس عبرت داده اند و از این پس هم به کسی اجازه نمی‌دهند به دین و قرآن شان توهین شود.»

در هرات هم هزاران تن در واکنش به اهانت قرآن کریم تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان شعار «مرگ بر سویدن و زنده باد اسلام» سر دادند.

قاسم، اعتراض‌کننده در هرات، گفت: «این کشورها در ظاهر خود را دوست معرفی می‌کنند، اما این کار آن‌ها نشان می‌دهد که دشمن ما اند و تروریست واقعی آن‌ها اند. در قوانین بین‌المللی مسئله توهین به مقدسات جرم پنداشته می‌شود. هیچ‌کسی حق ندارد به مقدسات یک کشور یا یک مذهب توهین کند.»

ایمل، یکی دیگر از اعتراض‌کنندگان، گفت: «از جامعه جهانی، ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم که عاملان اهانت به قرآن هرچه زودتر محاکمه شوند. ما به همه جهان احترام داریم و توقع ما این است که به دین ما همیشه احترام شود.»

در شرق کشور مردم ننگرهار نیز پس از ادای نماز جمعه به جاده‌ها برآمدند تا این اعمال اهانت آمیز را نکوهش و در برابر آن اعلام همبستگی کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل