تجارت

هزاران فابریکه در کشور با سرنوشت نامعلوم روبرو است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۳, ۱۴۰۰)

مسوولان اتاق صنایع و معادن میگویند که اگر پول‌های منجمد شده افغانستان که حدود دو نیم میلیارد دالر آن مربوط به سکتور خصوصی است آزاد نشود هزاران فابریکه در کشور بسته خواهد شد.

تجاران می افزایند که دیگر نمیتوانند مواد خام تهیه کنند و فعالیت‌های شان به مشکلات روبرو شده است.

شیر باز کمین زاده، رییس اتاق صنایع و معادن، در این باره گفت:” ما نمی‌توانیم دیگر این حالات را تحمل کنیم، زیرا جهان با ملت افغان ظلم میکند، اگر نشد در سازمان ملل برای دریافت حقوق خود عریضه خواهیم کرد.”

اعضای سکتور خصوصی میگویند که از میلیاردها دالر مسدود شده افغانستان حدود دونیم میلیارد آن مربوط سکتور خصوصی است که باید آزاد شود.

سخي احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و معادن، افزود:” ما و مردم افغانستان خوب میدانیم که کی مشکل را ایجاد کرده است؟ و امیدواریم که خود شان حل کنند.”

مسوولان شرکت‌های لوژستیکی میگویند که نهادهای بین المللی بیش از صدها میلیارد افغانی به آنها بدهکار است .

محمد باز غیرت، نماینده شرکت‌های لوژستیکی، در این باره گفت:”ما با مردم خود کار کردیم، ما خدمات ارایه کردیم، پول مان مانده، زیرا پول افغانستان منجمد شده است،  آرزو داریم این پول‌ها آزاد شود.”

امارت اسلامی، جامعه جهانی را مسوول بحران کنونی در کشور میداند.

انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، در این باره گفت:”ما از جامعه جهانی بار بار خواستیم، مگر آنها پول ملت را مسدود کرده، ملت به آن نیاز دارد…”

آگاهان اقتصادی میگویند که جامعه جهانی باید پول‌های افغانستان را آزاد کند و سهولت‌ها را برای سکتور خصوصی به بار آورد.

سید عظم منگل، کارشناس مسایل اقتصادی، در این باره گفت:”ما میبینیم که مشکل هر روز گسترده‌تر میشود و عامل آن جامعه جهانی است که همه نظام اقتصادی افغانستان را تحریم کرده است. آنها مسوول استند.”

 اعضای سکتور خصوصی میگویند که اگر حکومت به خواست‌های آنان توجه نکند مجبور میشوند به محاکم بین المللی مراجعه کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل