Connect with us

صحت

هشدار بیل گیتس درباره شیوع یک ویروس بعدی ساخت دست بشر در آینده

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۵, ۱۴۰۱)

به نقل از دیلی میل، بیل گیتس به استرالیا هشدار داد که خود را برای ویروس بعدی آماده کند.

بیل گیتس گفته است که ممکن است ویروس بعدی ساخت دست بشر بسیار وحشیانه‌تر از کووید-۱۹ باشد.

گیتس اخیراً به موسسه اندیشکده «Lowy» در سیدنی گفته است که رهبران سیاسی باید اختلافات خود را کنار بگذارند و برای آماده شدن برای ویروس بعدی با یکدیگر همکاری کنند.

وی از رهبران جهان خواست همکاری جهانی بیشتری داشته باشند و از آنها درخواست کرد که با نگاه به ویروس کووید-۱۹ به عنوان نمونه‌ای از اینکه اگر با یکدیگر همکاری کنند می‌توانند در پیشگری از یک ویروس بزرگ عملکرد خوبی داشته باشند، با هم بیشتر همکاری کنند.

بنیانگذار شرکت بزرگ مایکروسافت گفت:«هزینه اقتصادی آمادگی برای دوره بعدی را با هزینه کووید مقایسه کنید. در این ویروس، کرونا ۱۰ تریلیون دالر به اقتصاد جهانی ضرر زد. در این ویروس، ما آگاه نبودیم و ندانستیم که باید از ابزار، تمرین و ظرفیت جهانی برای آماده باش مانند زمان آتش‌سوزی یا زلزله استفاده کنیم.»

گیتس از سیاست‌های استرالیا در کمک به پایین نگه داشتن نرخ عفونت قبل از عرضه واکسین‌ها ستایش کرد.

وی گفت:«برخی از چیزهایی که مهم است این است که استرالیا و حدود هفت کشور دیگر در مراحل اولیه، فرایند تشخیص مریضی جمعیت را انجام دادند و سیاست‌های قرنطینه‌ای داشتند. این بدان معناست که شما سطح عفونت را در همان سال اول که واکسین وجود نداشت پایین نگه داشتید.»

بنیانگذار مایکروسافت، گفت که برای مقابله با همه‌گیری‌های آینده به نظم بین‌المللی پایدار بر اساس اراده سیاسی متقابل نیاز است.

گیتس اظهار کرد:«تنها چیزی که همچنان تا حدی برقرار است این است که ما یک ظرفیت جهانی در سطح منطقه‌ای و کشوری را خواهیم داشت که به این معنی است که وقتی یک تهدید(مریضی عفونی) مطرح می‌شود به گونه‌ای عمل کنیم که جهانی نشود. ما باید هر پنج سال یک بار تمرین جامعی را در سطح کشور و منطقه برای آمادگی همه‌گیری انجام دهیم و شما به یک گروه جهانی نیاز دارید که به همه کشورها در خصوص عملکردشان امتیاز بدهد.»

گیتس وعده کرده است که نیمی از دارایی خود را صرف امور خیر کند و تلاش کند تا برابری را در صنایع صحت، برق و تعلیم ایجاد کند.

وی گفت:«نظام سرمایه‌داری در توجه به برخی از این نیازهای افراد فقیر(صنایع صحت، برق و تعلیم) با شکست عظیمی مواجه شده است. شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه با ۱۰۰۰ دالر جان افراد را نجات دهید و چیزی در جهان وجود ندارد که به اندازه آن رضایت بخش باشد.»

وی که یکی از ثروتمندترین افراد جهان است از تهدید ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ به خروج از سازمان صحت جهانی و قطع کمک‌های مالی انتقاد کرد.

صحت

مسوولان صحی: امراض سرطانی در بلخ افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

مسوولان ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که امراض سرطانی در این ولایت افزایش یافته است. به گفته‌ آنان، در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی، نزدیک به ۵ هزار فرد مبتلا به سرطان به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، به تعداد دو هزار و ۶۱۳ تن که مبتلا به سرطان بودند در این شفاخانه به ثبت رسیده است.

احسان‌الله کلیوال، مسوول بخش تداوی سرطان شفاخانه حوزوی بلخ گفته است: «در سال ۱۴۰۱ حدوداً دو هزار و ۶۱۳ واقعه OPD نزد ما راجستر شده‌. در سال ۱۴۰۲، این ارقام به ۴ هزار و ۹۱۲ واقعه بوده است.»

در همین حال، برخی داکتران موارد جنیتیکی، آلودگی محیط زیست، استفاده خودسر از دوا و استفاده بیش از حد از گوشت را از مهم‌ترین عوامل افزایش این مریضی می‌دانند.

تورج اربابی، داکتر امراض سرطانی در این زمینه گفت: «ارثی‌بودن بسیار نقش مهم را دارد، محیط نقش مهم دارد، استفاده دوای خودسرانه نقش مهم دارد.»

با این حال، اکثر مریضان در بلخ مبتلا به سرطان معده اند. شماری از بیماران و مریض‌داران در این شفاخانه بر عرضه خدمات صحی بهتر تأکید دارند.

براساس گفته‌های مسوولان این شفاخانه، در یک ماه نخست سال جاری، ۴۲۳ فرد مبتلا به سرطان برای تداوی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

Continue Reading

صحت

وزارت صحت: اکثر مراجعان امراض روانی در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۳)

مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که براساس ارقام سال گذشته میلادی، ۵۲ در صد مراجعان امراض روانی در کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

اما به گفته سخنگوی این وزارت، پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی به دلیل تامین امنیت سراسری در کشور وانجام خدمات بهتر روانی، ناراحتی‌های روانی کاهش یافته است.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه، تصریح کرده است: «به صورت عموم امنیت روانی مردان و زنان در افغانستان تامین نیست و امنیت روانی آنان برهم زده شده است. بر اساس ارقامی که با ما شریک شده است، در سال ۲۰۲۳، از میان مراجعان اختلالات روانی، ۵۲ در صد زنان بودند.»

وی افزود: «به صورت عموم گفته می‌توانیم که در مقایسه با گذشته، واقعات امراض روانی کاهش یافته است.»

مشکلات روحی و روانی در اکثر موارد پنهان می‌ماند. بسیاری از مبتلایان ناراحتی روحی و روانی خواسته یا ناخواسته این درد را در دورن خود نگه می‌دارند.

انصار، یکی از مریضان روانی می‌گوید: «در خانه مشکلات‌های روزگار زیاد است؛ فقیر هستیم. مکتب را تمام کرده ام، اما هیچ کاری نیافتم.»

پیش از این، سازمان جهانی صحت اعلام کرده بود که نیمی از جمعیت افغانستان از ناراحتی روانی رنج می‌برند. خشونت، فقر و ناداری، نبود امکانات اولیه زندگی، خشونت‌های خانوادگی، بیکاری، بازماندن دختران و زنان از تحصیل و کار، و همچنان استفاده از مواد مخدر عوامل اختلالات روانی در کشور شمرده می‌شود.

Continue Reading

صحت

ملل متحد: شمار زنان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان سال گذشته به ۱.۲ میلیون تن رسید

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

یک مقام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفته است که شمار زنان دچار سوء تغذیه در افغانستان سال گذشته به یک میلیون و دوصد هزار تن رسید.

مونا شیخ، مسوول بخش تغذیه برنامه جهانی غذا، در ویدیویی که در صفحه ایکس این اداره پنجشنبه منتشر شد، افزوده است که انتظار می‌رود شمار زنان مبتلا به سوء تغذیه امسال افزایش پیدا کند.

او در مورد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در کشور تصریح کرده است که امسال شمار آنان به ۳ میلیون تن خواهد رسید، اما تنها ۱.۶ میلیون تن کمک دریافت خواهند کرد.

برنامه جهانی غذا هشدار داده است که پس از کاهش کمک‌های خارجی در سال گذشته، میزان مراجعه کودکان به کلینک‌های مخصوص تداوی سوء تغذیه افزایش پیدا کرده است.

بر اساس ارقام اداره هماهنگ کننده امور بشری ملل متحد (اوچا)، در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) گفته است که بیش از ۵۲ درصد این نیازمندان را کودکان تشکیل می‌دهند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!