رویداد های اخیر

هشدار سازمان ملل از گسترش فقر در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۹, ۱۴۰۰)

نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد روی وضعیت حقوق بشری و کابینه جدید افغانستان برگزار شد.

همه اشتراک کنندگان این نشست از احتمال گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان سخن می گویند.

دییرا لاینز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که مسدود بودن میلیاردها دالر افغانستان می تواند میلیون‌ها تن را در این کشور به کام فقر و گرسنگی بیندازد و در کنار آن سیلی از پناه جویان را نیز به کشورهای دیگر اواره کند.

دییرا لاینز در این باره گفت:”میلیاردها دارایی و پول‌های کمکی تمویل کنندگان اعضای سازمان ملل متحد مسدود شده اند. دولت طالبان از این پول‌ها محروم اند و اگر این وضعیت دوام پیدا کند افغانستان به یک رکود اقتصادی شدید رو به رو خواهد شد و میلیون‌ها تن به فقر و گرسنگی مبتلا می شوند. و ممکن افغانستان را برای نسل‌ها به عقب براند.”

این درحالی است امریکا به دنبال به قدرت رسیدن امارت اسلامی نزدیک به ۹ میلیارد دالر از دارایی خارجی دولت افغانستان را مسدود کرد.

امریکا و متحدانش که  امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته اند از آزاد کردن این وجوه خودداری کرده اند.

 در کنار آن صندوق بین المللی پول نیز پس سقوط دولت پیشین افغانستان، از دسترسی امارت اسلامی به نزدیک ۴۴۰ میلیون دالر جلوگیری کرده است.

گنگ شوانگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل متحد، در این باره گفت:” این دارایی‌ها متعلق به افغانستان است و باید برای افغانستان استفاده شود ، نه به عنوان اهرمی برای تهدید یا محدودیت.”

شماری از نمایندگان کشورهای دیگر در کنار اینکه از دولت تازه می‌خواهد که به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان احترام بگذراند تاکید میکنند که امارت اسلامی به انچه که تعهد کرده عمل کند.

سیمون کاوینی، وزیر امور خارجه ایرلند، در این باره گفت:” کسانی که قدرت را به دست گرفته اند ، اکنون مسوولیت نهایی را بر عهده دارند که امنیت را تامین کرده و به حقوق مردم افغانستان احترام می‌گذارد. هر دولت جدید باید به تعهدات شان در افغانستان بر بنیاد قوانین بین المللی از جمله قوانین بین المللی پناهندگان بشردوستانه و حقوق بشر پایبند باشد.”

این درحالی است که پیش از این برنامه توسعه ملل متحد هشدار داده بود که اگر بحران‌های سیاسی و اقتصادی افغانستان برطرف نشود، ممکن است حدود ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان زیر خط فقر بروند.

Trending

خروج از نسخه موبایل