رویداد های اخیر

هشدار طالبان از حضور نظامی ترکیه در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۲, ۱۴۰۰)

گروه طالبان هشدار میدهد که اگر ترکیه به ماموریت نظامی اش در افغانستان ادامه بدهد بحیث اشغالگر با ایشان برخورد خواهد شد.

طالبان در یک اعلامیه از ترکیه خواسته تا به اساس توافقنامه دوحه از افغانستان خارج شود و برای حضور نظامی در افغانستان بهانه جویی نکند.

در اعلامیه این گروه آمده ” این فیصله مقامات کشور ترکیه گام ناسنجیده و عمل خلاف تمامیت ارضی، منافع ملی و استقلال مردم و کشور ماست.”

طالبان این تصمیم ترکیه را تقبیح کرده و گفته که چنین “فیصله‌ها بین ملت افغانستان و ترکیه مشکلات را ایجاد می‌کند. ما از مقامات ترکیه جداً می‌خواهیم که از این فیصله منصرف شوند، زیرا به ضرر هر دو کشور است.”

طالبان افزوده که حضور نظامی ترکیه در افغانستان اشغال است.

این گروه افزوده ” بقای نیروهای خارجی در کشور ما، خواه از هر کشوری و به هر نامی که باشد اشغال است، و با اشغالگران به اساس همان فتوای یک‌ونیم هزار علمای افغانستان که در سال ۱۴۲۲ ه‌ق (۲۰۰۱م) صادر شده بود، برخورد می‌شود. فتوای که به اساس آن از بیست سال به اینسو جهاد ما جریان دارد.”

طالبان از  مردم و سیاسیون ترکیه خواسته تا در برابر این فیصله صدای خود را بلند کند و در ادامه افزوده “زیرا این فیصله نه به نفع ترکیه است و نه هم به نفع افغانستان، بلکه بین هر دو ملت مسلمان مشکلات را ایجاد می‌کند.”

 اما وزارت‌های دفاع و خارجه امریکا از توافق ترکیه برای حفاظت از میدان هوایی بین المللی کابل استقبال کرده و گفته که حفاظت این میدان برای دوام حضور دیپلوماتیک کشور خارجی بسیار مهم است.

نید پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در این باره گفته” ما یقینن از نقش ساختاری ترکیه در جریان خروج و پشتیبانی از حضور دیپلوماتیک ما در افغانستان استقبال می کنیم”

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، در این مورد میگوید:” ما با کشورهای منطقه در مورد احتمال اینکه بتوانیم از تسهیلات و زیرساخت‌های که نزدیک به افغانستان است استفاده کنیم بحث و گفتگو داریم. این مورد جدی است که وزارت خارجه ما در مورد آن در حال گفتگو است”

این درحالی است که قبل از این ترکیه گفته بود که در باره اداره و محافظت میدان هوایی کابل با امریکا توافق کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل