صحت

هشدار یونیسف برای در خطر بودن جان هزاران کودک افغان به دلیل کمبود بودجه

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۲)

یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل می‌گوید که به دلیل کمبود بودجه، بیش از ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان با خطر جدی سوءتغذیه حاد در سال جاری میلادی روبه‌رو هستند.

ملانی گالوین، مسئول بخش تغذیه یونیسف در افغانستان می‌گوید که هرچند نجات کودکان از سو‌ءتغذیه حاد، راه‌حل آسانی دارد، اما به دلیل خلاءبودجوی، این سازمان دیگر توان خریداری بسته‌های کوچک غذایی آماده برای سوءتغذیه را ندارد.

ملانی گالوین، روز پنج‌شنبه (۲۱ ثور) در پیامی ویدیویی گفته است که بسته‌های کوچک غذایی آماده، آسان‌ترین و موثرترین روش برای نجات کودکان از سوءتغذیه است، اما به دلیل کمبود بودجه، یونیسف دیگر توان خریداری و توزیع این بسته‌های کوچک غذایی معالجه به شفاخانه‌های افغانستان را ندارد.

به گفته‌ی رئیس تغذیه یونیسف در افغانستان، بسته‌های کوچک غذایی، کودکانی را که با مشکل سوءتغذیه روبه‌رو هستند در مدت ۸ هفته، معالجه می‌کند.

گالوین گفته است: «سوء تغذیه حاد در کوتاه مدت تهدیدکننده حیات است و در درازمدت می‌تواند می‌تواند تاثیراتی بر رشد و توسعه ذهنی در طول عمر داشته باشد.»

یونیسف می‌گوید هم اکنون با خلاء بودجوی ۲۱ میلیون دالری در افغانستان روبه‌رو هستند که در نبود این بودجه، امکان خریداری بسته‌های کوچک غذایی آماده و توزیع آن به شفاخانه‌های افغانستان را نخواهند داشت.

این سازمان پیش‌بینی کرده است در سال جاری، نزدیک به یک میلیون کودک افغان با سوء تغذیه مواجه خواهند شد.

بر بنیاد آمارها، پس از برگشت امارت اسلامی افغانستان به قدرت، اقتصاد افغانستان با سرشیبی سقوط روبه‌رو شد و درصدی بزرگی از مردم، راه درآمد و کارهای‌ خود را از دست دادند. درپی همین تحولات، آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با مشکل جدی عدم دسترسی به مواد غذایی روبه‌رو هستند.

چالش اقتصادی ناشی از تحولات سیاسی سبب شده تا سوءتغذیه به یکی از مریضی‌های جدی و فراگیر در افغانستانی که هم اکنون با بحران انسانی جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند، تبدیل شود.

سوءتغذیه حاد در کوتاه مدت، خطرات جانی را درپی دارد و در دراز مدت، مشکل عدم رشد و نیز اختلالات ذهنی را درپی خواهد داشت. اختلالات و مشکلاتی که در تمام زندگی با کودک باقی خواهد ماند.

Trending

خروج از نسخه موبایل