جهان

هند رئیس جمهور جدید خود را از میان جوامع قبیله‌ای انتخاب کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

قانونگذاران مجلس هند روز پنجشنبه (۳۰سرطان) برای نُخستین بار رئیس جمهور جدید این کشور را از میان جوامع قبیله‌ای انتخاب کردند.

دروپادی مورمو، معلم ۶۴ ساله‌ای که تبدیل به سیاستمدار و حالا رئیس جمهور هند شده است، دومین زنی خواهد بود که با آغاز دوره پنج ساله ریاست جمهوری در ۲۵ جولای، نقش عمدتاً تشریفاتی ریاست جمهوری کشور را بر عهده خواهد گرفت.

بیش از ۴۵۰۰ قانونگذار ایالتی و فدرال هند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در روز دوشنبه رأی داده بودند و آرا روز پنجشنبه شمارش شد.

پیروزی مورمو با حمایت حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری مودی، نخست وزیر هند صورت گرفت.

نخست وزیر هند در توئیتر خود در واکنش به انتخاب رئیس جمهور جدید کشورش گفت: «یک دختر هندی از یک جامعه قبیله‌ای متولد شده در بخش دورافتاده از شرق هند به عنوان رئیس جمهور ما انتخاب شد!»

مورمو، رئیس جمهور جدید هند در خانواده‌ای از قبیله سانتال از ایالت اودیشا متولد شد و کار خود را به عنوان معلم مکتب آغاز کرد و فعالانه در مسائل اجتماعی و سیاسی شرکت داشته است.

او در کنار معلمی، به گروه‌های اصلی سیاسی پیوست و به مجلس ایالتی در اودیشا راه یافت و سپس والی ایالت شرقی هند شد.

انتخاب رئیس جمهور جدید هند از جوامع قبیله‌ای، حمایت قبایل هندی را از حزب حاکم بهاراتیا جاناتا افزایش خواهد داد. قبایل هند بیش از ۸ درصد از جمعیت ۱.۴ میلیاردی این کشور را تشکیل می‌دهند.

رئیس جمهور هند به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح عمل می‌کند و نخست وزیر دارای اختیارات اجرایی است.

Trending

خروج از نسخه موبایل