Connect with us

رویداد های اخیر

واکنش‌های داخلی و خارجی به انفجار روزجمعه در خانقاه‌ کابل

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۱)

انفجار روز جمعه (۹ثور) در خانقاه خلیفه صاحب کابل که جان افراد ملکی را گرفت با واکنش‌های زیاد داخلی و خارجی مواجه شده است.

معاون نماینده خاص سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان حملات اخیر در کشور را که در آن همه افراد ملکی قربانی شده اند را خلاف تمامی موازین بشری خوانده و خواستار توقف همچون حملات شده است.

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور هم با تقبیح حملات اخیر به ویژه حمله روز جمعه گذشته در کابل این حملات را کار دشمنان بشریت خوانده اند.

امارت اسلامی نیز با نکوهش انفجار روز جمعه در کابل تاکید کرده است که عاملان حملات اخیر بزودی بازداشت و به کیفر خواهند رسید.

کابل روز جمعه گواه انفجار خونینی بود که قربانیان آن همه افراد ملکی بودند. این انفجار در خانقاه موسوم به خلیفه صاحب در مربوطات حوزه ششم شهر کابل رخ داد.

جان باختن افراد ملکی در این رویداد آن هم در یک مکان دینی و مذهبی واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشته است.

معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان با نکوهش این حمله از تلفات غیر نظامیان در حملات اخیر در افغانستان نگرانی کرده و خواستار توقف این حملات شده است.

مته نودسن، معاون نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است که:”هیچ کلمه‌ای توان تقبیح این عمل نفرت انگیز حمله به مکان عبادت را ندارد حملات اخیر علیه افراد ملکی، هدف قرار دادن اقلیت‌های قومی و مذهبی، نشان دهنده یک روند نگران کننده در افغانستان است. این نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشری باید فورا متوقف گردد.”

نماینده خاص امریکا برای افغانستان نیز در تویتی حمله بر افراد ملکی را نکوهش کرده و تاکید کرده است که عاملان این رویداد ها باید به کیفر برسند. از سوی هم حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور با تقبیح حمله روز جمعه در کابل، آن را کار دشمنان بشریت خوانده است.

توماس ویست گفته است که:” من حملات بیهوده و وحشتناک علیه افغان‌های بی گناه در هفته گذشته، از جمله در مسجد خلیفه صاحب را محکوم می کنم. این حملات باید پایان یابد. عاملان باید به دست عدالت سپرده شوند.”

حامد کرزی دراین باره گفت:” انفجار مسجد خلیفه صاحب علاوالدین در کابل را که منجر به شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان ما شد جنایتی علیه بشریت و علیه مردم افغانستان است و آن را به شدت محکوم میکنیم.”

امارت اسلامی نیز حمله اخیر در کابل را محکوم کرده است و گفته همچون حملاتی از سوی حلقاتی سازماندهی می شود که ربطی به اسلام و افغانستان ندارد. سخنگوی امارت اسلامی تاکید کرده است که عاملان این رویدادها به زودی بازداشت و مجازات خواهند شد.

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به حمله دیروز به مسجد خلیفه صاحب کابل، افزایش خشونت در افغانستان را یک نگرانی جدی برای شهروندان این کشور و جامعه جهانی قلمداد کرده و گفته است:” ترور در هیچ دینی جای ندارد.”

این اتحادیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حملات انفجاری بر مساجد و اماکن غیر نظامی را شنیع و بزدلانه است و ترور در هیچ دین و ایمانی جایی ندارد و شهروندان افغانستان، اعم از زنان و دختران، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی شایسته زندگی در امنیت با رعایت کامل حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود هستند.

این اتحادیه از امارت اسلامی خواسته است که امنیت شهروندان افغانستان را تضمین کنند و عاملان حملات را مورد بازخواست قرار دهند.

محمد شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان و وزارت امور خارجه این کشور با صدور اعلامیه انفجار روز جمعه در کابل را به شدت محکوم کرده اند و همدردی خود را با خانواده های قربانیان اعلام کرده اند.

سازمان همکاری اسلامی نیز ضمن محکوم کردن این رویداد تروریستی، انفجار روز گذشته را منعکس‌کننده بی‌ثباتی وضعیت امنیتی در افغانستان دانست.

این سازمان از حکومت خواسته است که با عاملان این رویداد قاطعانه برخورد کنند. هرچند وزارت صحت عامه آمار تلفات انفجار روز جمعه در کابل را ۵ کشته و ۵۸ زخمی اعلام کرد اما گواهان رویداد می‌گویند که تلفات ناشی از این انفجار به مراتب بلندتر از آن چیزی است که وزارت صحت عامه اعلام گفته است.

رویداد های اخیر

قرارداد ساخت آخرین بخش راه آهن خواف – هرات به‌ارزش ۵۳ میلیون دالر امضا شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا خبر داده است که قرارداد ساخت فاز دوم قطعه چهارم راه‌آهن خواف – هرات به ارزش ۵۳ میلیون دالر با شرکت «گاما گروپ» امضا شد.

این بخش پروژه ۴۷ کیلومتر طول دارد و آخرین قسمت راه آهن خواف – هرات میان افغانستان و ایران است که از رباط پریان هرات آغاز و تا میدان هوایی و شهرک صنعتی این ولایت ادامه دارد.

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا در خبرنامه‌ای نوشته است که قرارداد ساخت این قسمت پروژه با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا پنجشنبه میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت گاما گروپ امضا شد.

بر بنیاد خبرنامه، قرار است تا حدود دو سال دیگر کار این پروژه به‌گونه معیاری تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

خبرنامه افزوده است که با تکمیل این قسمت پروژه اتصال منطقه‌ای خواف – هرات، افغانستان به بنادر مهم بحری ایران وصل می‌شود و از طریق شبکه راه آهن ترکیه به اروپا دسترسی پیدا خواهد کرد.

شرکت جهانی ساختمانی و تجارتی گاما در سراسر اروپا و آسیا در چندین بخش از جمله ساخت و ساز، انرژی تجدیدپذیر، انتقال برق، معدن و خط‌ آهن فعالیت می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امریکا: امارت اسلامی به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم عمل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که واشنگتن نمی‌گذارد افغانستان دوباره به مرکز تروریزم تبدیل شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری پنجشنبه گفت: «ما متعهد هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هرگز نمی‌تواند مرکز تروریزم باشد، و همچنان از طالبان (امارت اسلامی افغانستان) می‌خواهیم تا به تمام تعهدات ضد تروریزم خود در قبال جامعه بین‌المللی عمل کنند».

وی تاکید کرد که این مسوولیت امارت اسلامی است تا نگذارد گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان پناهگاه داشته باشند.

میلر همچنین به متحدان ایالات متحده اطمینان داد که واشنگتن از نزدیک تحولات افغانستان را زیر نظر دارد و آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است که ممکن از منطقه ظهور کند.

میلر گفت: «ایالات متحده در برابر تهدید در حال تحول گروه‌های تروریستی، از جمله داعش شاخه خراسان هوشیار است و از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا سه سال پیش، تمرکز تزلزل‌ناپذیری بر تروریزم دارد.»

وی افزود که ایالات متحده «هم به صورت یکجانبه و هم با شرکای خود برای از بین بردن موفقیت آمیز تهدیدات در سراسر جهان و تضعیف داعش» کار می‌کند.

میلر تصریح کرد: «ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا داعش را در قبال اقداماتش پاسخگو قرار دهیم و از حملات تروریستی علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی جلوگیری کنیم.»

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که نمی‌گذارد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی مصادره ۸۰۰ هکتار از اراضی فلسطین توسط اسراییل را محکوم کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام اسراییل مبنی بر مصادره ۸۰۰ هکتار از منطقه الاغوار (دره اردن) در فلسطین را به‌شدت محکوم کرده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای پنجشنبه گفته است که اقدامات اخیر «رژیم صهیونیستی اشغالگر عدم التزام آن رژیم به قوانین بین المللی به‌خصوص قانون بشردوستانه بین المللی می‌باشد و تداوم همچو اقدامات یک‌جانبه و ادامه چشم‌پوشی از حقوق مردم فلسطین منجر به وخامت بیشتر وضعیت خواهد شد.»

در اعلامیه آمده است: «امارت اسلامی افغانستان از بازیگران بین‌المللی به‌خصوص کشورهای مسلمان تاثیرگذار در منطقه توقع دارد تا مسوولیت‌های قانونی، انسانی و اخلاقی خویش را در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین ادا نموده، جلو گسترش شهرک‌های غیر قانونی در سرزمین‌های اشغالی را بگیرند.»

اسراییل ۸۰۰ هکتار از زمین‌های دره اردن در کرانه باختری اشغالی را برای شهرک سازی و ساخت صدها واحد مسکونی مصادره کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!