رویداد های اخیر

وزارت تجارت: افغانستان در شش ماه نخست سال جاری بیش از یک میلیارد دالر صادرات داشته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۲, ۱۴۰۱)

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید در شش ماه نخست سال جاری به ارزش بیش از یک میلیارد دالر صادرات داشته‌اند و این روند در حال افزایش است.

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفته است که در صورت ادامه صادرات به همین منوال، سطح صادرات به دو ملیارد دالر می‌رسد.

آقای جواد آخندزاده می‌گوید: «در شش ماه نخست امسال صادرات ما به بیش از یک ونیم میلیارد دالر رسیده است و این روند ادامه دارد و ما مطمین هستیم اگر تجارت ما به همین منوال ادامه داشته باشد، صادرات ما به بیشتر از دو نیم میلیارد دالر می‌رسد.»

مسوولان این وزارت هم‌چنان گفته‌اند که تلاش می‌کنند تا از طریق دهلیزهای هوایی و زمینی کالاهای افغانستان را به بازارهای مختلف منطقه‌ای و جهانی برسانند.

در همین حال، شماری از سرمایه‌گذاران کشور خاطرنشان کرده‌اند که وزارت صنعت و تجارت تلاش کند تا برنامه‌های منظمی را برای صادرات کالا انجام دهد تا روابط تجارتی با کشورهای منطقه و جهان گسترش یابد.

محبوب‌الله گردیزی، یکی از سرمایه‌گذاران کشور گفت: «امسال حکومت به خاطر کاهش قاچاق راه‌های بدیل را با تفاهم با سایر کشورها درنظر دارد که تا حال قاچاق صورت نگرفته است. اگر به همین سیستم پیش بریم، می‌توانیم در بازارهای بین‌المللی خوب بدرخشیم.»

با این حال، آگاهان اقتصادی نیز ابراز امیدواری می‌کنند که با گسترش روابط تجارتی، افغانستان از این وضعیت بیرون شود و یک روزی به خودکفایی برسد.

وزارت صنعت و تجارت در حالی بر گسترش روابط تجارتی با جهان تأکید می‌کند که امارت اسلامی اخیراً قرارداد بزرگی را برای واردات مواد سوختی و خوراکی با روسیه امضا کرده و قرار است تا یک ماه دیگر مواد سوختی و خوراکی به افغانستان برسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل