تجارت

وزارت تجارت سال ۱۳۹۵ را از لحاظ اقتصادی برای افغانستان سال خوبی میداند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزارت تجارت و صنایع میگوید؛ سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال گذشته از لحاظ اقتصادی برای افغانستان سال خوبی بود.

همزمان با بدتر شدن اوضاع اقتصادی کشور، اتاق تجارت و صنایع کشور میگوید که سال ۱۳۹۵ در مقایسه با چند سال گذشته کاهش بازرگانی را در کشور گواه بوده اما حکومت تلاش های اساسی خود را در حل این مشکل انجام داده است.

گشایش بندر چابهار، افتتاح بند سلما، وصل شدن افغانستان از طریق راه آهن با کشور چین، وصل شدن افغانستان از طریق راه آهن با کشور ترکمنستان، تعهد جامعۀ جهانی در کنفرانس بروکسل مبنی بر کمک بیش از ۱۵.۲ میلیارد دالر و آغاز کار پروژۀ تاپی در خاک افغانستان از دست آوردهای خوبی در سال ۱۳۹۵ گفته میشود.

وزارت مالیه میگوید، در سال ۱۳۹۵، ۱۶۵ میلیارد افغانی عواید جمع آوری کرده است.

اتاق های تجارت و صنایع سال ۱۳۹۵ را سال خوبی دانسته، میگوید که حکومت باید برای بهتر شدن موقعیت ترانزیتی افغانستان تلاش کند.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع میگوید، “کشور ما اکنون در بخش تولیدی کالاها در حالت رکود قرار دارد، ما در کل کاهش بازرگانی را گواه هستیم اما از اقتصاد کاذب به سمت اقتصاد حقیقی در حرکت هستیم.”

وزارت تجارت و صنایع همچنان میگوید، که در سال جاری توافق نامه های سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دالر را در کشور امضا کرده اند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع میگوید، “ما در سال جاری توانستیم توافق نامه های سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دالر را به امضا برسانیم، در عرصۀ ساده سازی قوانین بازرگانی دستاوردهای داشته باشیم و ما تلاش های بیشتر را برای ایجاد فرصت های بهتر انجام میدهیم.”

در همین حال وزارت احیا و انکشاف دهات نیز میگوید، که این وزارت در سال ۱۳۹۵ کار بیش از ۱۱۳۸۰ پروژۀ اقتصادی و عام المنفعه را آغاز کرده است.

نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات میگوید، “ما در حالیکه با مشکلات سیاسی و کشمکش های زیادی دست و گریبان بودیم، باز هم در این سال پروژه های زیادی را شروع کردیم.”

صنعت کاران کشور میگویند، در سال ۱۳۹۵ به صنایع تولیدی کشور هیچ توجه نشده و صنایع کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکند.

سخی احمد پیمان، رییس اجتماع صنعت کاران میگوید، “سال ها میگذرد و مشکلات ما همان گونه باقی میماند، نبود برق، نبود زمین، عدم حمایت از تولیدات داخلی و عملی نشدن تعهدات حکومت وحدت ملی همه بر سر جای شان باقی مانده اند.”

از سوی هم آگاهان اقتصادی میگویند، افغانستان در عرصه های زراعت، معادن و تولید انرژی ظرفیت های خوبی دارد اما گزارش بانک جهانی نشان میدهد که در این عرصه ها هیچ کاری صورت نگرفته است.

تاج محمد تلاش، یکتن از آگاهان اقتصادی میگوید، “ما در عرصه های زراعت، انرژی و معادن ظرفیت های خوبی داریم که باید در عرصۀ جلب سرمایه گذاری در این بخش ها کارهای زیادی شود که تا حال نشده است، و مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد.”

این در حالیست، که به دلیل بی توجهی نهاد های مسوول حکومت در سال گذشته ده ها کارخانۀ تولیدی در کشور ورشکست شده و هزارن شهروند کشور بیکار شدند.

Trending

خروج از نسخه موبایل