رویداد های اخیر

وزارت خارجه: مشکل افزایش تعرفه گمرکی از سوی پاکستان حل شد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۹, ۱۴۰۱)

وزارت خارجه کشور می‌گوید که با تلاش از راه های دیپلوماتیک، مشکل افزایش تعرفه گمرکی بر صادرات میوه افغانستان از سوی پاکستان را حل کرده اند.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت که سفارت افغانستان در اسلام آباد مشکل افزایش تعرفه گمرکی بر میوه افغانستان را با مقام‌های پاکستانی شریک کرد.

مقام‌های وزارت تجارت پاکستان گفته اند که تصمیم افزایش تعرفه گمرکی یک تصمیم عمومی بود که افغانستان از این امر مستثنی می باشد.

در همین حال مقام های وزارت صنعت و تجارت می گویند که تاجران افغان می توانند به زودی روند صادرات خود را به پاکستان آغاز کنند.

جواد دبیر، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: “وزارت صنعت و تجارت افغانستان توانست مشکل تعرفه را با تمام توان حل کند. تعرفه ها در حال کاهش است و روند رکود صادرات افغانستان را به حالت عادی باز می گرداند.”

هرچند پاکستان تعرفه ها بر صادرات افغانستان را کاهش داده است، اما مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور می‌گویند که پاکستان همه ساله موانع را برای صادرات میوه های تازه از افغانستان ایجاد می کند. آنها می گویند که به دلیل سیاست های ناسالم پاکستان، تجارت آنها همیشه ناپایدار است.

خان جان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه گذاری گفت: “وزارت امور خارجه پاکستان قول داده است که مشکلات پیش روی صادرات افغانستان را حل کند، امیدواریم که امروز به زودی مشخص شود که آیا فعالیت تاجران افغان از سر گرفته می شود و چگونه؟”

کارشناسان امور اقتصادی می‌گویند اگر مشکلات تجاری با پاکستان به صورت بنیادی حل نگردد تاجران افغان در آینده نیز متضرر خواهند شد.

شبیراحمد بشیری،  کارشناس اقتصادی گفت: “اطمینان کامل دارم که این مشکل با مذاکره دو سفیر و یک وزیر حل نمی شود. بنابراین برای حل مشکل باید سیستم مکانیزه کشاورزی ایجاد تا مشکل موجود به صورت اساسی حل شود.”

این واکنش‌ها پس از آن صورت می گیرد که هفته گذشته اسلام آباد مالیات گمرکی پنج قلم میوه از افغانستان را از یازده هزار کلدار پاکستانی به نود هزار کلدار افزایش داد. اعضای سکتور خصوصی می‌گویند که مشکلات اخیر پاکستان به تجار و باغداران افغان خسارات مالی سنگینی وارد کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل