رویداد های اخیر

وزارت خارجه پاکستان: در حملات هوایی اخیر در افغانستان افراد ملکی هدف قرار نگرفته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲, ۱۴۰۳)

وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که در حملات هوایی اخیر آن‌کشور در خوست و پکتیکا، افراد ملکی، تأسیسات و اعضای اردوی افغانستان را هدف قرار نداده است. سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری می‌گوید که پاکستان به تمامیت ارضی و استقلال افغانستان احترام می‌گذارد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است که:«عملیات ۱۸ مارچ ۲۰۲۴ برضد نهادهای مردمی یا اردوی افغانستان نبود، ما به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم و می‌خواهیم با همکاری یکدیگر راه‌های حل مشترک برای مقابله با تروریسم و جلوگیری از هر گونه اقدام‌های تروریستی برای خراب ساختن روابط دوجانبه بین پاکستان و افغانستان، پیدا کنیم.»

همزمان با این، وزیر دفاع پاکستان گفته است که اگر حاکمان کنونی افغانستان، تحریک طالبان پاکستانی یا تی‌تی‌پی را که در خاک افغانستان بر ضد پاکستان فعالیت می‌کنند، مهار نکنند، آنان مسیر تجارت افغانستان به هند از طریق پاکستان را بسته خواهند کرد.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان گفته است که:«اگر طالبان افغانستان (امارت سلامی) با ما مانند یک دشمن رفتار می‌کنند، پس چرا باید به آنان یک دهلیز تجاری بدهیم؟ تروریزم فرامرزی تی‌تی‌پی بیش از حد رشد کرده است. اگر طالبان افغانستان (امارت سلامی)، تی‌تی‌پی را که در خاک افغانستان بر ضد پاکستان فعالیت می‌کنند، مهار نکنند، مسیر تجارت افغانستان به هند از طریق پاکستان را خواهیم بست.»

از سویی هم وزیر پیشین ایالت بلوچستان پاکستان هشدار داده است که اگر یک حمله دیگر به پاکستان شود، سربازان پاکستانی به افغانستان حمله می‌کنند. جان اچکزی در شبکه ایکس خود تاکید کرده است که از قبل به افغانستان هشدار داده شده که در صورت ادامه حملات شبه‌نظامیان از خاک افغانستان، گزینه‌ای جز ورود به افغانستان باقی نمی‌ماند و پاکستان برای اتصال به آسیای میانه، دهلیز واخان را تصرف خواهد کرد.

این در حالی است که امارت اسلامی تاکید می‌کند که هر اقدام پاکستان، عکس‌العمل بالمثل خواهد داشت و افغانستان به دفاع از خود در برابر تهدیدهای پاکستان آماده است.

مالی خان صدیق، معاون لوی درستیز قوای مسلح افغانستان می‌گوید که کسی نمی تواند افغان‌ها را تهدید کند و آنان آماده دفاع از مردم و کشور هستند.

تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد پس از آن اوج گرفت که پاکستان در واکنش به حمله مرگ‌بار تحریک طالبان پاکستان بر نیروهای امنیتی در وزیرستان شمالی، صبح روز دوشنبه بر بخش‌های از ولایت‌های خوست و پکتیکا حمله هوایی کرد که در آن هشت تن به‌شمول پنج زن و سه کودک جان باخته‌اند. در پاسخ به این حمله هوایی پاکستان، نیروهای مرزی امارت اسلامی در خوست و پکتیا با سلاح‌های سنگین پاسگاه‌های سرحدی اردوی پاکستان را هدف قرار دادند.

Trending

خروج از نسخه موبایل