رویداد های اخیر

وزارت داخله: هیچ گروهی به شمول تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان وجود ندارد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۹, ۱۴۰۲)

وزارت امور داخله امارت اسلامی افغانستان می‌گوید تحریک طالبان پاکستانی و داعش در افغانستان حضور ندارند.

وزارت امور داخله انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستانی را به شمال افغانستان نیز رد می‌کند و انتشار این موضوع را کار حلقات مغرض می‌خواند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله امارت اسلامی امروز (دوشنبه، ۲۹جوزا) در یک نشست خبری در کابل تاکید کرد که هیچ گروهی به شمول تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان و جود ندارد و نه امارت اسلامی اجازه می‌دهد که از خاک افغانستان برعلیه منافع کشورهای دیگر اقدامی صورت بگیرد.

آقای قانع همچنان با اشاره به نگرانی کشورهای منطقه از تهدیدهای گروه داعش در افغانستان تاکید کرد که این گروه توان سر بلند کردن در جغرافیای افغانستان را از دست داده است.

سخنگوی وزارت امور داخله اینجا در مقر این وزارت در نشستی نتایج سفر اخیر سراج‌الدین حقانی، وزیر این وزارت به شمال افغانستان را با خبرنگاران شریک ساخت .

عبدالمتین قانع، در این نشست ادعاها مبنی برانتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان به ولایت‌های شمال کشور را رد می‌کند و انتشار این موضوع را کار حلقات مغرض می‌خواند.

آقای قانع تاکید می‌کند که هیچ گروهی به شمول تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان حضور ندارد و نه هم امارت اسلامی اجازه می‌دهد از جغرافیای افغانستان بر علیه منافع کشورهای دیگر تهدید خلق شود.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که:«هیچ گروهی هم اکنون در افغانستان خلاف منافع هیچ کشوری، خلاف همسایه‌ها و دیگر کشورها اجازه فعالیت نمی‌دهیم چون پالیسی امارت اسلامی افغانستان است و نه حضور دارند طبعاً همه‌اش تبلیغات منفی است و موضوع مهاجرت موضوع جداگانه است.»

آقای قانع تصریح می‌کند که برای حل مشکلات مهاجرین افغان در وزیرستان و سایر مناطق پاکستان از طریق سازمان‌های بین‌المللی رسیدگی خواهد شد و این موضوع ربطی به تحریک طالبان پاکستانی ندارد.

سخنگوی وزارت امور داخله همچنان با اشاره به نگرانی برخی کشورها از تهدیدات گروه داعش در افغانستان می‌گوید که گروه داعش توان سربلند کردن در جغرافیای افغانستان را ندارد.

آقای قانع گفت:«ما همیشه تذکر دادیم و تعهد سپاریدیم به همه جهانیان که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و هیچ گروهی اینجا فعالیت نمی‌کند. طبعاً بعضی تبلیغات صورت می‌گیرد که داعش است یا فلان، اما شما دیدید که داعش طوری سرکوب شد که دیگر نخواهیم دید البته در بعضی نقاط می‌باشند اما حضور مرئی ندارند.»

نگرانی پاکستان مبنی بر فعالیت تی‌تی‌پی در خاک افغانستان بارها سر و صداهای مقامات آن کشور را به دنبال داشته و تاکید کرده اند که حملات خونین اخیر پاکستان از خاک افغانستان طرح‌ریزی شده است. به تازگی وزیر داخله پاکستان در صحبت با رسانه‌ها تایید کرده که با مقام‌های امارت اسلامی به توافق رسیدند تا تحریک طالبان پاکستانی از مناطق سرحدی این کشور به گوشه‌ای دیگر افغانستان منتقل شوند. ادعای که امارت اسلامی آن را رد می‌کند.

انتشار گزارش‌ها مبنی بر انتقال تحریک طالبان پاکستانی به شمال افغانستان نگرانی‌ها و واکنش‌های را هم دنبال داشته است. به باور آگاهان هرگونه اقدامات ابهام گونه از سوی مقامات حاکم افغانستان در این مورد می‌تواند سبب متشنج شدن مسایل قومی در کشور شود و اوضاع را به بی‌ثباتی بکشاند.

Trending

خروج از نسخه موبایل