تجارت

وزارت معادن سه ساحه را برای ساختن کارخانه های بزرگ سمنت به سرمایداران معرفی کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت معادن برای معرفی بیشترمنابع زیر زمینی به ویژه معادن سمنت وجذب سرمایه گذاری های برزگ در این بخش نشستی را در کابل با حضور شماری از تاجران و سرمایه داران داخلی وخارجی برگزار کرد.

مقام های وزارت معادن وپطرولیم می گویند: بررسی ها نشان میدهد که افغانستان دارای منابع عالی ،مواد خام با کیفیت وبازار خوب  برای ساختن کارخانه های بزرگ سمنت است.

این وزارت در نتایج بررسی انجام داده اش، سه ساحه ی را که بخاطر ساختن کارخانه های بزرگ سمنت مساعد است، برای سرمایه  داران خارجی وداخلی معرفی کرد.

وحیدالله شهرانی وزیرمعادن وپطرولیم گفت:” افغانستان بازار خوبی برای تولیدات سمنت بوده است و این کشور درسال بین 6 تا 7 میلیون تن سمنت نیاز دارد که درحال حاضر از بیرون وارد می شود”.

به گفته آقای شهرانی سالانه یک ملیارد دالر امریکای از واردات سمنت درافغانستان، به جییب سرمایه گذران خارجی میرود.

آقای شهرانی همچنان گفت: “تا 5 ماه دیگر پس از بررسی درخواست های سرمایه داران قرار داد ساخت کارخانه های سمنت با افراد واجد شرایط عقد می شود”.

از سوی دیگر برخی از سرمایه داران خارجی که دراین نشست حضورداشتند خواهان سرمایه گذاری روی ساخت کارخانه های تولیدی سمنت درافغانستان اند. اما آنان می گویند که حکومت افغانستان درقدم نخست باید امنیت این مناطق را تامین سازد.

تام واتس یک تن از سرمایداران خارجی میگوید:” یقینا ما خواهان سرمایه گذاری روی تولید سمنت درافغانستان استیم چون این کالا یکی از بخش های ضروری افغانستان ومنطقه است وبه همین دلیل امروز دراین نشست شرکت کرده می خواهیم که برای ساخت یک کارخانه سمنت درافغانستان سرمایه گذاری کنیم”.

درحال حاضر سه کارخانه تولید سمنت که روزانه بین 700 تا یکهزار تن سمنت تولید دارند درافغانستان فعال اند. گفته می شود تاکنون به دلیل تصویب وتوشیح نشدن قانون معادن درافغانستان بیشتر سرمایه داران خواهان سرمایه گذاری روی این بخش نیستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل