رویداد های اخیر

وزارت معارف: تعلیم برای هر افغان ضروری است

Published

on

(Last Updated On: دلو ۵, ۱۴۰۱)

وزارت معارف در اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی آموزش گفته است که تعلیم برای هر افغان لازم و این وزارت متعهد به فراهم سازی خدمات آموزشی معیاری در کشور است.

در این اعلامیه از جهان خواسته شده تا افغانستان را در عرصه آموزش تنها نگذارد و با امارت اسلامی در بخش ارایه خدمات تعلیمی همکاری کند.

وزارت معارف خاطر نشان کرده است که به رغم محدودیت‌های اقتصادی، ۱۹ هزار مکتب و ۱۳ هزار مدرسه دینی را در یک سطح تعلیمی باز نگه داشته است و دو و نیم میلیون دختر در افغانستان نیز به مکتب می‌روند.

از سویی هم وزارت خارجه امریکا وسازمان آموزشی علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یا یونسکو گفته اند که زنان و دختران افغانستان از حق آموزش محروم شده اند.

آدری آزولی، رییس عمومی یونسکو گفته است: «یونسکو می‌خواهد روز جهانی آموزش را امسال به زنان و دختران افغان اختصاص دهد. ما می‌خواهیم حقوق زنان و دختران برای کار وتحصیل بدون تاخیر به آنان داده شود. مبارزه علیه کار وتحصیل زنان باید متوقف شود، زیرا هر دختر و پسر حق دارد تحصیل کند وآموزش ببیند.»

برخی از دانش آموزان و محصلان از امارت اسلامی می‌خواهند که ممنوعیت های تعلیمی و تحصیلی را رفع کنند.

در همین حال برخی از متعلمان و محصلان دختر نیز خواستار بازگشایی بی درنگ مکاتب و پوهنتون ها هستند.

آسیه محمدی، یک تن از محصلان می‌گوید: «خواست ما از امارت اسلامی منحیث یک محصل دختر اینست که هرچه زودتر دروازه مکاتب و دانشگاه ها را باز کنند تا اینکه حقی را که خداوند خودش آنرا بالای مرد و زن فرض گردانیده، به ما داده شود.»

ازسویی هم برخی آگاهان می‌گویند دسترسی به آموزش حق اساسی و انسانی هر فرد جامعه است و نباید این حق از آنان گرفته شود.

محمد آصف ننگ، معین پیشین وزارت معارف می‌گوید: «وعده ها بسیار داده شد. در ناروی، دوحه و مسکو وعده داده شد. اخیراً سخنگوی طالبان (امارت اسلامی) در ترکیه وعده داد که بسیار عاجل مکاتب باز می‌شود، اما به تعقیب آن دیدیم نه تنها اینکه مکاتب دختران باز نشد بلکه پوهنتون ها به روی دختران نیز بسته شد.»

با این همه انتظار ها این است که در سال نو تعلیمی و تحصیلی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران باز شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل