اخبار ویژه

وزرای خارجه کشورهای همسایه؛ امارت اسلامی حکومت همه شمول ایجاد کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۲)

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پایان نشست شان در شهر سمرقند ازبیکستان، از تلاش‌های دیپلوماتیک برای حل و فصل سیاسی مشکلات افغانستان حمایت کرده و از امارت اسلامی خواستند که حکومت همه شمول ایجاد کند.

در این نشست افزون بر وزیران خارجه کشورهای روسیه، چین، پاکستان، ایران، ازبیکستان و ترکمنستان؛ امیرخان متقی، وزیر امور خارجه نیز حضور داشت.

آقای متقی در حاشیه این نشست با وزیران خارجه برخی کشورها به‌گونه جداگانه دیدار و گفتگو کرده است.

در پایان این نشست، وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در یک اعلامیه‌ای مشترک بر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان و حمایت از رهبری افغان‌ها برای تعیین سرنوشت سیاسی کشورشان تأکید کرده و گفتند که افغانستان نباید محل رقابت‌های ژئوپولتیکی باشد.

در بخشی از این اعلامیه مشترک آمده است: «تروریزم نگرانی مشترک همه کشورها است، حکومت سرپرست باید به تعهدات خود در جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی عمل کند. حکومت فراگیر با مشارکت عملی همه‌ای اقوام و نهادهای سیاسی ایجاد و اقدامات محدودکنندۀ کار و آموزش زنان را لغو کند. امریکا ومتحدانش مسوولیت وضعیت دشوار کنونی افغانستان را برعهده دارند، لذا باید تحریم‌ها را بردارند ودارایی‌های افغانستان را مسترد کنند.»

در بخش دیگر از این اعلامیه نیز آمده است: «ایجاد مجدد پایگاه‌های نظامی غرب در افغانستان و اطراف آن به نفع منطقه نیست، جامعه جهانی باید ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را ادامه داده و کمک کنند که افغانستان ظرفیت خود را برای توسعه پایدار و خود محور تقویت کند.»

ظاهراً بزرگترین خواست امارت اسلامی در این نشست از وزیران خارجه کشورهای همسایه این خواهد بود که حکومت سرپرست را به رسمیت بشناسند و روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با افغانستان را توسعه و گسترش دهند.

از سویی هم، امیرخان متقی با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در این نشست نیز دیدار کرد.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه، در رشته توییتی گفته است که متقی و امیر عبداللهیان درباره‌ پیشرفت‌های سیاسی و اقتصادی هر دو کشور، ثبات منطقه‌یی، توسعه روابط دوجانبه و اوضاع مهاجرین به‌گونه‌ مفصل گفتگو کرده‌اند.

گفتنی است که امارت اسلامی به جز تاجیکستان تقریباً با تمامی همسایه‌های کشور روابط دیپلوماتیک برقرار کرده و بسیاری از این کشور‌ها سفارت‌ها یا قونسلگری‌های افغانستان را به امارت اسلامی سپرده‌اند.

نشست سمرقند سلسله از نشست‌هایی است که پس از روی کارآمدن امارت اسلامی درپانزدهم آگوست ۲۰۲۱ آغاز شد، نشست نخست در ماه سپتمبر ۲۰۲۱ در پاکستان، نشست دوم در نوامبر همان سال در ایران و نشست سوم هم در مارچ ۲۰۲۲ در چین برگزار شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل