رویداد های اخیر

وزیر تحصیلات عالی: امارت اسلامی مخالف آموزش نیست

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۱, ۱۴۰۱)

وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که امارت اسلامی مخالف آموزش نیست بلکه متعهد به حقوق تمامی شهروندان است.

ندا محمد ندیم هنگام بازید از پوهنتون کابل گفته که امارت اسلامی در پی تقویت نظام تحصیلی است زیرا آزادی تنها در میدان جنگ و شکست دشمن نیست و باید در میدان علوم معاصر نیز به خودکفایی رسید.

آقای ندیم می‌گوید: «اینکه ما به حقوق افغان‌ها متعهد نیستیم یا مخالف تعلیم هستیم، واقعیت ندارد. اینکه امارت اسلامی به بهانه هایی می‌خواهد میدان علمی را ضعیف کند، واقعیت ندارد. این مملکت آزاد و مستقل است. استقلال تنها با شکست دادن کفار و خروج آنان بدست نمی‌آید؛ به داکتر هم نیاز است، به انجینیر هم نیاز است، به پیلوت هم نیاز است. نیاز های مختلفی در جامعه وجود دارد.»

وزیر تحصیلات عالی که این روز ها سرگرم ارزیابی نصاب تحصیلی بخش‌های مختلف است می‌گوید با پوهنتون کابل و سایر پوهنتون‌ها همکاری لازم می‎‌کنند تا فاصله میان علوم عصری و دینی کاهش یابد.

اما به باور آگاهان، مهم‌ ترین مسئله در حال حاضر این است که دروازه های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران باز شود و آنزمان امارت اسلامی قوانین خود را تطبیق کند.

محمد آصف ننگ، معین پیشین وزارت معارف می‌گوید: «تصامیمی که گرفته شده است نه تنها قشر های دیگر با آن مخالف اند بلکه در درون طالبان (امارت اسلامی) نیز شماری این تصامیم را مصلحت نمی‌دانند.»

منع زنان از کار و آموزش با واکنش‌های تند داخلی و خارجی روبه رو شده است، تا جایی که برخی موسسات فعالیت های شان‌را در افغانستان متوقف کردند. حالا امیدواری ها این است که یک تصمیم جدید در مورد آموزش و کار زنان گرفته شود تا مشکلات بوجود آمده حل شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل