رویداد های اخیر

وزیر تحصیلات عالی به جمهوری تاتارستان روسیه سفر کرده است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۸, ۱۴۰۲)

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی، روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۶جوزا) در رأس یک هیأت به شهر کازان، پایتخت تاتارستان روسیه سفر کرده است.

ضیاالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، می‌گوید که این سفر به دعوت رسمی تاتارستان جمهوری فدراتیف روسیه صورت گرفته و قرار است آقای ندیم علاوه بر دیدار با مقامات تاتارستان از پوهنتون‌های مختلف و نیز محصلان افغان در مسکو دیدار کند.

ضیاالله هاشمی می‌گوید که در این سفر، آقای ندیم و هیأت همراهش در نشست وزرای معارف و تحصیلات عالی در تاتارستان اشتراک خواهند کرد.

با این حال، برخی از آگاهان به این باوراند در شرایطی که محدویت‌ها فرا راه تحصیل افغان‌ها در بیرون از کشور وجود دارد، این‌گونه سفرها می‌تواند در بهبود و بهتر‌شدن نصاب، بیشترشدن سهمیه بورسیه‌ها برای محصلین و همچنان کسب تجربه بهتر حکومت‌داری اثر مثبت داشته باشد.

محمد آصف ننگ، معین پیشین وزارت معارف گفته است: «هر سفری که صورت می‌گیرد، جهان بینی اضافه می‌شود و سران امارت اسلامی می‌توانند از این سفرها به سوی میتودهای جدید بروند، آن هم در شرایط کنونی و این‌که وزیر تحصیلات عالی چه پیامی می‌تواند به دنیا داشته باشد.»

معین سمکنی، آگاه سیاسی می‌گوید: «سفر سرپرست تحصیلات عالی می‌تواند باعث گسترش روابط افغانستان با دنیا شود و دیده شود که سرپرست وزارت تحصیلات عالی در بخش تحصیلات چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد.»

این سفر اما در حالی صورت می‌گیرد که دروازه پوهنتون‌ها و مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است و تاکنون از بازگشایی آن خبری نیست.

هرچند برخی از مقام‌های امارت اسلامی گفته‌اند که کار روی بازگشایی پوهنتون‌ها و مکاتب به روی دختران دوره متوسطه و لیسه در حکومت جریان دارد اما تاکنون دقیق روشن نیست که این معضل چه زمانی پایان خواهد یافت.

Trending

خروج از نسخه موبایل