Connect with us

رویداد های اخیر

وزیر خارجه پاکستان: درگیری‌های مرزی سیاست پاکستان در قبال امارت اسلامی را تغییر نمی‌دهد

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۲۵, ۱۴۰۱)

وزیر خارجه پاکستان می‌گوید درگیری‌های اخیر مرزی میان نیروهای امارت اسلامی و پاکستان سبب تغییر در سیاست اسلام آباد در قبال حکومت افغانستان نخواهد شد.

بلاول بوتو زرداری برای نشست وزیران خارجه گروه ۷۷ که ایتلافی از کشورهای در حال توسعه در چارچوب سازمان ملل است به نیویارک سفر نموده و تأکید کرده است که تحریم و اعمال فشار بر امارت اسلامی سیاست بی‌نتیجه است.

آقای زرداری در این مورد گفت: «اگر موضوع گفت‌وگو با طالبان باشد این تنها مسوولیت و نگرانی پاکستان نیست بلکه مسوولیت جامعه جهانی نیز است. ما این توقع را از طالبان کرده نمی‌توانیم از واقعیتی که دارند و کارهای را که در سرحد پاکستان انجام می‌دهند، جلوگیری کنند اما به نحوی که ما همرای طالبان به‌خصوص طالبان پاکستانی گفت‌وگو می‌کنیم، می‌توانیم آن را تغییر دهیم و می‌توانیم در استراتیژی خود در گفت‌وگو با طالبان تغییرات بیاوریم اما نمی‌توانیم به کلی از گفت‌وگو دست بکشیم. با کنار کشیدن جامعه جهانی و تعاملات، مشکلات افغانستان حل نخواهد شد.»

وزیر خارجه پاکستان اما تأکید کرده است که شرایط امنیتی برای فعالیت هیأت دیپلوماتیک پاکستان در کابل مساعد نیست و هر زمانی که امارت اسلامی به نگرانی‌های امنیتی پاکستان رسیده‌گی کند، سرپرست سفارت پاکستان به کابل بر خواهد گشت.

در همین حال، وزارت خارجه پاکستان کاردار سفارت افغانستان در اسلام آباد را در پیوند به تنش‌های اخیر مرزی میان دو کشور احضار کرده و درگیری میان نیروهای سرحدی دو کشور را به شدت محکوم کرده است.

در بخشی از بیانیۀ وزارت خارجه پاکستان آمده است: «پاکستان به حفظ روابط برادرانه با افغانستان متعهد است. آرامش در مرز پاکستان و افغانستان در این رابطه مهم است.»

از سویی هم، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که قوماندان مرکزی اردوی امریکا (سنتکام) از مرز افغانستان و پاکستان دیدار و با لوی درستیز اردوی پاکستان در راولپندی گفت‌وگو کرده است.

این دومین سفر قوماندان مرکزی اردوی ایالات متحده در خاورمیانه و پاکستان طی چهار ماه اخیر به شمار می‌رود.

این درحالی است که در کمتر از یک هفته نیروهای مرزی امارت اسلامی و نظامیان پاکستانی برای دومین بار در نقطه مرزی سپین بولدک با هم درگیر شدند.

با این حال، امارت اسلامی بارها تأکید کرده است که خاک افغانستان برضد هیچ‌کشوری استفاده نخواهد شد و دولت افغانستان سیاست بی‌طرف و اقتصاد محور دارد.

گفتنی است که امارت اسلامی هم‌چنان پیوسته خواستار تعامل مثبت با جهان شده و آن را به سود تمامی کشورها خوانده است.

رویداد های اخیر

زلزله ۵.۲ ریشتری افغانستان را لرزاند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

به گزارش مرکز ملی زلزله‌نگاری هند، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر بعد از ظهر امروز (پنج‌شنبه) افغانستان را تکان داد.

این زلزله در عمق ۷۰ کیلومتری زمین و مرکز آن منطقه کوهستانی شمال شرقی ولسوالی اشکاشم در ولایت بدخشان بوده است.

این زمین‌لرزه برعلاوه افغانستان، در تاجیکستان، ازبیکستان و قرغیزستان نیز احساس شده است.

تاهنوز تلفات جانی و خسارات مالی از اثر این حادثه گزارش نشده است.

این در حالی است که در ماه اکتوبر سال گذشته، بیش از ۲ هزار تن در نتیجه وقوع چهار زلزله‌ی ۶.۳ ریشتری در ولایت هرات جان باختند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بنیاد بیات به خانواده‌های نیازمند در شهر مزارشریف کمک کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

در ادامه کمک‌های رمضانی بنیاد بیات، ده‌ها خانواده نیازمند از کمک‌های این بنیاد در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ مستفید شدند. مسوولان این بنیاد می‌گویند که توزیع بسته‌های کمکی این نهاد به‌منظور دست‌گیری نیازمندان در بخش‌های مختلف کشور جریان دارد.

این بسته‌های غذایی مشمول آرد، روغن و برنج می‌شود که به خانواده‌های نادار توزیع شده است.

یافث ثاقب، نماینده بنیاد بیات در مورد این مساعدت‌ها گفته است: «به ادامه کمک‌های بنیاد بیات، این‌بار نیز یک مقدار مواد خوراکه از قبیل آرد، روغن و برنج برای فامیل‌های نیازمندان مزارشریف توزیع گردید و ان‌شاءالله این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.»

در همین حال، شماری از خانواده‌های نادار از کمک‌های بنیاد بیات ابراز خرسندی کرده‌اند.

طیبه، دریافت‌کننده کمک گفت: «با تشکر فراوان از کمک‌های رمضانی بنیاد بیات، واقعاً از بنیاد بیات خیلی تشکر می‌کنم که برای مردم تنگدست و فقیر این منطقه کمک کردند. این کمک‌ها در ماه رمضان خیلی از مشکلات ما را می‌تواند رفع کند.»

خیرالله، دریافت‌کننده کمک نیز گفت: «تشکر می‌کنم از نهاد خیریه بنیاد بیات بابت همکاری شان که در این ماه مبارک رمضان دست نیازمندان را می‌گیرند. امید است که تاجران و موسسات خیریه از این کارها دوامدار انجام دهند.»

بنیاد بیات یکی از نهاد‌های خیریه است که در بیست سال گذشته در کنار توزیع بسته‌های کمکی به نیازمندان و خانواده‌های آسیب‌پذیر، درتطبیق طرح‌های عمرانی کشور نیز نقش مهم را ایفا نموده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت داخله: در شش ماه گذشته ۸ هزار و ۷۴۷ مورد جرمی در کشور ثبت شده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله روز پنج‌شنبه (۹حمل) در نشست خبری کارکردها و فعالیت‌های پولیس در شش ماه گذشته سال ۱۴۰۲ را با رسانه‌ها شریک نمود.

به گفته آقای قانع، در شش ماه پسین سال ۱۴۰۲  ۸ هزار و ۷۴۷ مورد جرمی ثبت شده که از این تعداد ۷ هزار و ۲۳۳ مورد کشف و یک هزار و ۵۲۵ مورد دیگر تحت تعقیب قرار دارند.

سخنگوی این وزارت می‌افزاید که در پیوند به ارتکاب جرایم جنایی گوناگون ۱۲هزار ۵۴۰ تن هم بازداشت شده اند. عبدالمتین قانع تصریح می کند که در این مدت، در سطح کشور ۲۱ اختطافچی را کشته، ۱۸فرد ربوده ‌شده را از چنگ اختطافچیان آزاد و در پیوند به جرایم اختطاف ۱۷۲تن بازداشت شده اند.

همچنان به گفته آقای قانع در پیوند به ارتکاب جرایم جنایی گوناگون ۱۲هزار ۵۴۰ تن بازداشت شده اند.

سخنگوی وزارت داخله در مورد توزیع پاسپورت می‌گوید که  در شش ماه پسین ۸۳۷ هزار جلد پاسپورت برای متقاضیان توزیع شده و برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر در آینده نزدیک نیز سه نمایندگی جدید در شهرکابل ایجاد خواهد شد.

قانع گفت که: «روزانه ۱۰هزار جلد پاسپورت از سوی ریاست پاسپورت به شهروندان توزیع می‌گردد.»

به گفته‌ی آقای قانع کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر نیز به صفر رسیده و هشت ماشین تولید مواد مخدر، ۳۷۷ کارخانه تولید مواد مخدر در کشور کشف و از بین برده شده اند. هم‌چنان در بخش مسلکی سازی نیروهای پولیس، مبارزه با فساد و جمع آوری اسلحه نیز دست آوردهایی داشته اند.

وی همچنان گفت که، در جریان این مدت، در اکثریت ولایات کشور حتی یک رویداد امنیتی رخ نداده و هیچ تحرک ضد امنیتی نیز صورت نگرفته است.

به گفته آقای قانع، این میزان در مقایسه با چند دهه اخیر بی‌سابقه است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!