رویداد های اخیر

وزیر مهاجرین: جامعه جهانی نباید افغان‌ها را فراموش کند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۷, ۱۴۰۲)

وزیر امور مهاجرین و عودت‌ کنندگان امارت اسلامی افغانستان گفته است که جامعه جهانی نباید افغان‌ها را فراموش و با موضوعات بشری برخورد سیاسی کند.

خلیل الرحمن حقانی روز یکشنبه (۷ جوزا) در مراسم توزیع کمک به نیازمندان در کابل گفت: «از تمام کشورهای جهان می‌خواهیم که سیاست و رسمیات ومسایل نظامی را یک طرف بگذارند. مهاجرت قوانین خاص خودرا دارد. وزارت مهاجرین برای حل مشکلات مهاجرین ایجاد شده است.»

وی افزود که اکنون در سرتاسر افغانستان صلح برقرار شده است و جامعه جهانی به جای مجبور ساختن افغان‌ها به مهاجرت، با آنان در بازگشتاندن پناهجویان افغان همکاری کند.

آقای حقانی گفت: «جامعه جهانی سهولت‌های معیشتی و رفت و آمد را فراهم کند. جامعه جهانی نباید مردم افغانستان را فراموش کند.»

در افغانستان خانواده های زیادی با فقر و تنگ دستی دست وپنجه نرم می‌کنند از این رو زنان و مردان زیادی در برنامه های کمکی صف‌های طولانی می‌کشند.

در میان این زنان نیازمند، کسانی هستند که حتی مجبور شده اند تا فرزندان شان را به فرزندی دیگری بدهند تا از بهر گرسنگی جان نبازند.

گلنار، یکی از زنان بی بضاعت گفت: «از مجبوری دخترم را به خواهر خود دادم. توانایی نان و لباس او را نداشتم.»

شکیبا، زن دیگر بی بضاعت گفت: «شوهرم بیکار است. چهار نفر در خانه فامیل هستیم.»

هرچند این کمک‌ها می‌تواند برای مدت کوتاه مشکل این خانواده ها را حل کند ولی خواست‌ها این است که برای از بین بردن فقر برنامه های بزرگتر و دایمی روی دست گرفته شود.

فریدالدین نوری، مسئول موسسه زنان برای زنان گفت: «ده قلم مواد توزیع می‌شود. این مواد سه ماه برای یک خانواده پنج الی هفت نفری کفایت می‌کند. توازن تغذیه را هم درنظر گرفته ایم. بطول مثال این کمک‌ها شامل آرد، برنج، دال، بوره، چای و نمک می‌شود.»

نهاد های بین المللی بارها از وخامت اوضاع بشری در افغانستان هشدار داده اند اما جامعه جهانی هنوز امکانات مالی اندکی در اختیار سازمان های بشری قرار داده اند تا به نیازمندان در افغانستان رسیدگی کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل