رویداد های اخیر

پانزدهمین نشست سران ایکو؛ رهبران آسیایی تعهد کمک به افغانستان دادند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۸, ۱۴۰۰)

رهبران چندین کشور آسیایی روز یک شنبه (۷قوس) در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی (ایکو) در ترکمنستان از ادامه کمک‌های شان به افغانستان تعهد سپردند.

به نقل از گزارش صدای امریکا، این کشورها که بخشی از 10 عضو سازمان همکاری اقتصادی شامل ترکیه، ایران، پاکستان، افغانستان و شش کشور شوروی سابق هستند، خواستار رفع موانع تجاری و توسعه کریدورهای حمل و نقل جدید در سراسر منطقه شدند.

کشورهای آسیایی همچنین تعهد کردند که به ثبات افغانستان کمک کنند.

عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان در سخنرانی خود در این نشست گفت که جهان اسلام باید تلاش‌های خود را برای کمک به جلوگیری از “فاجعه‌ای که می تواند هرج و مرج و درگیری را دامن بزند” منسجم کند.

او گفت که کشورهای منطقه باید به سرعت برای کمک به بازسازی اقتصاد افغانستان، تقویت سیستم‌های مراقبت صحی و آموزشی کشور و ارائه کمک‌های بشردوستانه اقدام کنند.

علوی همچنین اظهار داشت که افغانستان باثبات امکان اجرای پروژه‌های زیربنایی که مدت‌ها متوقف شده است، از جمله خط لوله گاز، خط آهن و شبکه های برق که کشورهای منطقه را به هم متصل می‌کند، فراهم می‌سازد.

قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس جمهور ترکمنستان، گفت که این پروژه‌ها به ارائه “چشم انداز همکاری عظیم و کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی” کمک می‌کند، که به شدت به نفع افغانستان و همسایگان آن خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داد که فروپاشی اقتصادی افغانستان می‌تواند باعث مهاجرت گسترده پناهجویان شود که کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز پیشنهاد کمک کرد و گفت که افغانستان به شدت به غذا، مواد سوخت و کمک‌های مالی نیاز دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل