رویداد های اخیر

پاکستان بیش از یک میلیون پناهجوی غیرقانونی افغان را اخراج می‌کند

Published

on

(Last Updated On: )

رسانه‌های محلی پاکستان گزارش داده اند که دولت پاکستان در یک تصمیم بزرگ سیاسی درصدد اخراج یک میلیون و یکصد هزار نفر از پناهجویان افغانستان است که به طور غیرقانونی در آن کشور مقیم هستند.

کابینه دولت موقت پاکستان به مقامات ذیربط اجازه داد تا مقدمات بازگرداندن همه پناهجویان غیرقانونی افغانستان را به کشورشان فراهم کنند و این تصمیم اسلام‌آباد به اطلاع امارت اسلامی افغانستان نیز رسیده است.

در گزارش به نقل از منابع آمده است که این ۱.۱ میلیون پناهجوی افغان روادید و مدارک معتبری که به آنها اجازه اقامت در پاکستان را بدهد، ندارند. آنها همچنین ادعا کردند که بیشتر این پناهندگان غیرقانونی در فعالیت های ضد دولتی و جنایتکارانه شرکت داشته اند، بنابراین در اولین فرصت به افغانستان بازگردانده خواهند شد.

روزنامه اکسپرس تریبیون نوشته است: «از زمان بازگشت طالبان (امارت اسلامی) به افغانستان در ماه تابستان سال ۲۰۲۱، حدود ۴۰۰ هزار تبعه افغانستان به طور غیرقانونی وارد پاکستان شده اند. همچنین ۷۰۰ هزار افغانی دیگر شناسایی شده اند که به طور غیرقانونی در مناطق مختلف پاکستان زندگی می‌کنند.»

براساس این گزارش، پاکستان از چندین دهه میزبان میلیون ها پناجوه افغان بوده است و در مقطعی حتی ۵ میلیون مهاجر افغان در پاکستان اقامت داشتند. برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که هنوز نزدیک به ۴ میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان زندگی می کنند. با این حال، تعداد افرادی که دارای کارت پناهندگی معتبر هستند، طبق سوابق رسمی، بسیار کمتر است.

سرکوب پناهجویان غیرقانونی افغانستان از سوی پاکستان در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین دو همسایه بر سر تروریسم از جمله معضل گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در حال افزایش است.

هفته‌های اخیر یک هیات پاکستانی به ریاست نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان و متشکل از برخی از مقامات نظامی و امنیتی به کابل سفر کرد و بار دیگر از امارت اسلامی افغانستان خواست تا برخورد قوی علیه عناصر ضدپاکستانی انجام داده و اجازه ندهد تروریست‌ها از قلمروی افغانستان علیه همسایگان استفاده کنند.

اقدام پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغان احتمالاً با واکنش امارت اسلامی افغانستان و مهمتر از همه از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل همراه خواهد بود که مخالف راهبرد بازگرداندن اجباری پناهجویان افغانستان است.

Trending

خروج از نسخه موبایل