اخبار ساحوی

پاکستان در آوردن صلح به افغانستان همواره سیاست های دو گانه بازی کرده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

پاکستان برای آوردن صلح به افغانستان بازی میکند، آگاهان سیاسی این مطلب را بعد از این ابراز میدارند که رییس ستاد ارتش پاکستان با جان کمپل فرمانده نیروهای ناتو روی محور امنیتی منطقه و روند گفتگوهای صلح افغانستان دیدار و گفتگو داشتند.

صلح در افغانستان از تلاش‌‌های حکومت تا وعده‌های مکرر پاکستان برخی از آگاهان سیاسی به این باورند که تلاش های صلح افغانستان به زودی نتیجه بخش خواهد بود.

معاون مجلس سنا محمد آصف صدیقی میگوید: “در حالیکه طالبان شرط اول برای مذاکرات صلح را خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان قرار داده بودند، حکومت وحدت ملی در فردای ادای سوگند، قرارداد امنیتی با امریکا را امضا کرد و به این ترتیب راه مذاکره با طالبان را مسدود ساخت.”

جنرال جان کمپبل فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان با جنرال راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان روز دوشنبه در راولپندی دیدار کرده است. وزارت دفاع کشور پاکستان میگوید که در این ملاقات جنرال جان کمپبل و راحیل شریف در مورد وضعیت امنیتی منطقه بحث و گفتگو کرده اند. بر اساس معلومات وزارت دفاع پاکستان، وضعیت امنیتی در افغانستان و روند مذاکرات صلح افغانستانی یکی از محورهای کلیدی بحث دو طرف در این ملاقات بوده است.

اما آگاهان کشور می گویند: حضور روز افزون داعش برای ایتلاف بین الملل نگران کننده است.

آگاه امور سیاسی شیوای شرق میگوید: “جنرال جان کمپبل از گسترش دامنۀ فعالیت‌های داعش برای سربازگیری در نقاط مختلف افغانستان ابراز نگرانی میکند. ماموریت اصلاح تنش ها میان پاکستان و افغانستان و موضع گیری های پاکستان از هدف سفر کمپبل میتواند باشد.”

از سوی هم شماری از آگاهان در این مورد میگویند که هدف پاکستان باید مشخص شود.

آگاه امور سیاسی میرافغانزاده در این باره میگوید: “در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی، تلاش‌های حکومت برای جلب وجذب طالبان آغاز شد. حکومت در آغاز کار اصلا طالبان را به عنوان یک گروه قابل توجه و اعتنا به شمار نمی‌‌آورد زیرا گمان داشت که با حضور نیروهای خارجی، نیازی به صلح با این گروه وجود ندارد و رسیدن به صلح از راه جنگ ممکن است.”

وزارت دفاع پاکستان در اعلامیه که منتشر کرده است درمورد علت اصلی سفر فرمانده کمپبل و نشست آن با راحل شریف جزیات بیشتری ارایه نکرده است.

گزارش از علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل