تجارت

پاکستان می‌خواهد از افغانستان میوه‌ و سبزیجات وارد کند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۰, ۱۴۰۱)

باران‌های شدید در پاکستان پروسه انتقال مواد غذایی را مختل کرده و محصولات زراعتی را از بین برده است و سبب شده که نرخ میوه و سبزیجات درسراسر این کشور افزایش یابد.
بنابراین، حکومت پاکستان برای حل این مشکل، تلاش دارد از کشورهای همسایه، به شمول افغانستان مواد غذایی وارد کند.

وزیر تجارت پاکستان گفته است که حکومت این کشور به یک توافق برای وارد کردن سبزیجات و سایر مواد غذایی از ایران و افغانستان نزدیک شده است.

با این حال، سکتور خصوصی افغانستان می‌گوید هرچند خواهان گسترش تجارت با پاکستان است، اما اولویت آنان رسیدگی به نیازهای داخلی افغانستان است.

مسوولان اتاق زراعت و مالداری افغانستان گفته‌اند که پاکستان تعرفه محصولات زراعتی را که خود افغانستان به آن نیاز دارد کاهش داده است. از این رو، نیاز است تا وزارت صنعت و تجارت نظارت جدی بر روند صادرات داشته باشد که افغانستان خود با کمبود سبزیجات و میوه‌جات روبه‌رو نشود.

نرخ سبزیجات در برخی از شهرهای پاکستان سه برابر افزایش یافته است، و بادنجان‌رومی و پیاز در پاکستان بیشتر از سایر مواد غذایی مصرف دارد و ماهانه ده‌ها هزار تُن هر کدام آن دراین کشور مصرف می‌شوند.

درهمین حال، آگاهان اقتصادی می‌گویند با توجه به سیلاب‌های اخیر در افغانستان مردم در داخل با کمبود مواد غذایی روبه رو خواهند شد.

گفتنی‌ست که بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر چه در پاکستان و چه در افغانستان زمین‌های زراعتی را به شدت تخریب کرده است و نگرانی‌ها از کمبود مواد غذایی بیش از هر زمان دیگر بیشتر شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل