Connect with us

رویداد های اخیر

پاکستان پس از پایان ضرب‌الاجل، اخراج مهاجرین افغان‌ را تسریع کرده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۱۲, ۱۴۰۲)

براساس گزارش رویترز، دو روز پس از پایان مهلت اخراج و نادیده گرفتن درخواست‌ها برای تجدید نظر در این طرح، یک مقام این کشور گفت که پاکستان امروز (جمعه، ۳ نومبر) مراکز مرزی بیشتری را برای سرعت بخشیدن به بازگشت ده‌ها هزار افغان فاقد اسناد باز کرد.

پاکستان درخواست‌های سازمان ملل، گروه‌های حقوق بشر و سفارت‌خانه‌های غربی مبنی بر تجدید نظر در مورد اخراج بیش از یک میلیون از ۴ میلیون افغان در این کشور را رد کرده و گفته است که آنها در حملات و جنایات دست داشته‌اند که امنیت کشور را تضعیف کرده است.

از سوی دیگر، افغانستان این اتهامات را رد کرده و می‌گوید که امنیت پاکستان یک مشکل داخلی است و از پاکستان می‌خواهد که در این مورد تجدید نظر کند.

عبدالنصیر خان، معاون کمشنر ایالت خیبر پختون‌خواه پاکستان، گفت که تسهیلات در گذرگاه اصلی تورخم سه برابر افزایش یافته است تا تعداد فزاینده عودت‌کنندگان را تأمین کند.

در گزارش رویترز آمده است، کسانی که به افغانستان رسیده اند از سختی‌هایی که برای خروج از پاکستان با آن‌ها روبه‌رو بودند و عدم اطمینان در مورد آینده‌شان شکایت داشتند.

محمد اسماعیل رفیع، برگشت کننده می‌گوید: «ما سه روز را در مرز پاکستان گذراندیم. وضعیت بسیار بدی داشتیم.»

او گفت: «خدا را شکر که به کشورمان بازگشتیم.» به گفته او شش روز طول کشید تا او خانه اش را در پاکستان به همراه ۱۶ عضو خانواده و وسایلش ترک کند تا به گذرگاه برسد.

رفیع مقامات پاکستانی را به گرفتن رشوه برای رسیدگی به روند بازگرداندن خود متهم کرد، اما مقامات پاکستانی این اتهامات را رد کرده اند.

سرفراز، برگشت کننده دیگر می‌گوید که او و پدرش هرگز به افغانستان سفر نکرده‌اند و نمی‌خواهند اکنون به آنجا بروند. به گفته وی، پدرکلانش ده‌ها سال پیش به پاکستان مهاجرت کرده بود.

با این حال، امارت اسلامی افغانستان که برای رسیدگی با هجوم ناگهانی مهاجرین تلاش می‌کند، کمپ‌های موقت ترانزیت ایجاد کرده است که در آنها کمک‌های غذایی و صحی ارایه می‌شود.

شورای پناهندگان ناروی، شورای پناهندگان دانمارک و کمیته بین‌المللی نجات در بیانیه‌ای مشترک از صحنه‌های آشفته و ناامید کننده در میان افرادی که به افغانستان می‌رسند، گزارش داده اند.

مقامات پاکستانی چند ساعت قبل از پایان ضرب الاجل شروع به جمع آوری اتباع خارجی که بیشتر آنها افغان بودند، کردند و افراد بدون مدرکی که ترک نمی‌کنند با دستگیری و اخراج اجباری مواجه می‌شوند.

عبدالنصیر خان، معاون کمشنر ایالت خیبر پختون‌خواه پاکستان، گفت که از زمان اعلام ضرب الاجل توسط دولت، ۱۹۷۴۴ افغان در روز پنج‌شنبه از گذرگاه تورخم عبور کرده اند که در مجموع ۱۴۷۹۴۹ تن بودند.

به گفته وی، بیش از ۳۵۰۰۰ افغان بدون مدرک از طریق یکی دیگر از گذرگاه‌های جنوب غربی پاکستان در چمن اخراج شده اند.

مقامات پاکستانی اعلام کردند که آماده به تأخیر انداختن بازگشت افراد مبتلا به مریضی یا سایر مشکلاتی هستند که آنها را از سفر منع می‌کند، از جمله یک زن باردار هفت ماهه که به او گفته شد برای زایمان کودکش در پاکستان بماند و پس از ولادت به افغانستان سفر نماید.

رویداد های اخیر

ملل‌ متحد گزارش ملی حقوق بشر افغانستان را تصویب کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۷, ۱۴۰۳)

نماینده‌ دایمی افغانستان در جینوا می‌گوید که شورای حقوق بشر سازمان ملل‌ متحد گزارش ملی حقوق بشر افغانستان را تصویب کرده است. نصیراحمد اندیشه در نشست جینوا گفته است که پس از بررسی‌های همه‌جانبه، ۲۴۳ توصیه از سوی ۷۰ کشور نشان دهنده بدترشدن اوضاع حقوق‌ بشری در افغانستان است.

احمد اندیشه در این نشست بیان کرده است: «گزارش ملی افغانستان به هدف ارایه یک گزارش جامع و کامل از واقعیت‌های اساسی بحران رو به وخامت حقوق بشر در افغانستان تهیه شده است. این گزارش ضمن تأکید بر وخامت بحران حقوق بشری، بر نیاز و نگرانی فوری مردم افغانستان نیز پرداخته است.»

در بررسی وضعیت حقوق ‌بشری افغانستان در دوره‌ چهارم، ۲۴۳ دیدگاه از سوی ۷۰ کشور جهان دریافت شده که از بدترشدن وضعیت حقوق‌ بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌ و پیشنهاد داده‌اند تا تحقیقات بی‌طرفانه و مستقلی در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان انجام شود.

با این حال، امارت اسلامی همواره حقوق بشر را موضوع داخلی کشور دانسته و تأکید کرده است که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در کشور بیش از هر زمان دیگر تأمین است.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی امارت اسلامی در این مورد گفته است: «حقوق اسلامی و شرعی تمام اتباع افغانستان تأمین است. امارت اسلامی به تأمین حقوق شهروندان متعهد است.»

نگرانی‎ها درباره اوضاع حقوق بشری در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه هفته گذشته، شورای حقوق بشر ملل ‌متحد در نشستی اوضاع حقوق بشری را در افغانستان به شدت نگران کننده دانست. اما امارت اسلامی تأکید کرده است که جامعه‌ جهانی از مسئله حقوق بشر استفاده ابزاری و سیاسی می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: تصویب گزارش ملی حقوق بشر افغانستان از سوی ملل متحد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر برای اشتراک در یک نشست بین‌المللی به روسیه دعوت شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۳)

سفیر روسیه در کابل مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا را دعوت کرده است تا در یک نشست بین المللی که قرار است در شهر کازان منطقه تاتارستان کشورش برگزار شود، اشتراک کند.

طبق خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، مولوی عبدالکبیر در دیدار با سفیر روسیه امروز (یکشنبه، ۱۶ ثور) از دعوت به این نشست سپاسگزاری کرده و گفت که روابط میان روسیه افغانستان مهم و دوستانه است و تاجران روسی باید در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

وی افزود که روابط میان مسکو و کابل به نفع هر دو طرف است و می‌تواند سبب توسعه و ثبات در منطقه شود.

از سوی دیگر، دیمتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، گفته که کشورش آماده است تا در عرصه‌های مختلف با افغانستان همکاری کند و می‌خواهد روابط دوجانبه گسترش یابد.

وی افزود که همکاری‌ها و افزایش تعامل میان امارت اسلامی و روسیه می‌تواند به ثبات و توسعه اقتصادی در منطقه کمک کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!