رویداد های اخیر

پایان نشست سه‌جانبه در اسلام‌آباد؛ چین و پاکستان بر تامین ثبات در افغانستان تاکید کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۷, ۱۴۰۲)

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین در اسلام‌آباد با تأکید بر تقویت روابط اقتصادی منطقه و تأمین ثبات در افغانستان به پایان رسید. در این نشست، وزیر امور خارجه امارت اسلامی با وزرای خارجه چین و پاکستان در مورد همکاری‌های اقتصادی، صلح، امنیت، ثبات و برخی موضوعات دیگر گفتگو کرده است.

پس از پایان نشست سه‌جانبه، بلاول بوتوزرداری و چین گانگ بدون حضور امیرخان متقی در یک نشست خبری مشترک حضور یافتند و ثبات در افغانستان را برای منطقه مهم خواندند.

وزیر خارجه پاکستان در این نشست خبری گفت: «برای توسعه اجتماعی و اقتصادی، اتصال و رفاه در منطقه، هنوز هم صلح و ثبات در افغانستان یک امر حیاتی است. ما با سایر شرکای خود برای یک افغانستان صلح‌آمیز، مرفع و متحد به کار ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه چین نیز از امارت اسلامی خواست که یک حکومت فراگیر و میانه‌رو را شکل دهند و همچنان به نگرانی‌های امنیتی همسایگان افغانستان بابت تهدیدهای تروریستی رسیدگی کنند.

آقای چین گانگ گفته است: «ما امیدواریم که طالبان (امارت اسلامی) سیاست حکومت فراگیر و میانه‌رو را پذیرفته و روابط دوستانه با همسایگان خود را حفظ کند. این مهم است که طالبان نگرانی‌های امنیتی همسایگان خود را جدی بگیرند و تدابیر قوی تری برای مقابله با گروه‌های تروریستی مختلف در افغانستان اتخاذ کنند.»

با این حال، آقای متقی و هیأت همراه شان در سفر به اسلام‌آباد با وزرای خارجه چین و پاکستان دیدارهای جدا گانه نیز داشته‌اند.

به گفته ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه، در این دیدارها در مورد همکاری‌های اقتصادی، مسایل سیاسی و ترانزیتی بحث و گفتگو شده است.

برعلاوه، آقای متقی با جنرال منیر عاصم، لوی درستیز اردوی پاکستان روی موضوعات مختلف به ویژه مسایل امنیتی همچنان دیدار و گفتگو کرده است.

آقای تکل در مورد این دیدار گفته است: «امیرخان متقی با جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان در مورد همکاری‌های دوجانبه برای امنیت منطقه، سهولت تردد مردم و مسایل مربوط به مهاجرین افغان گفتگوی جامعی را انجام دادند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل