اخبار ویژه

پژوهش: وضعیت زنان در مناطق جنگ‌زده رو به وخامت است

Published

on

(Last Updated On: میزان ۳, ۱۳۹۹)

یک پژوهش کمیته بین المللی نجات نشان می‌دهد که در طی ۲۵ سال پسین زنان و دختران از نظر برابری جنسیتی پیشرفت جهانی نداشته اند.

بر اساس این پژوهش، علی رغم دستاوردهای جهانی، در مناطق جنگ زده وضعیت ثبت نام در مکتب‌ها، سواد، دسترسی به شناسنامه ها و موارد دیگر زنان و دختران رو به وخامت بوده است.

در این پژوهش ده‌ها مورد اقدام برابری جنسیتی در ده کشور – افغانستان، کولمبیا، جمهوری کانگو، ایتوپیا، عراق، میانمار، نیجریه، پاکستان، تایلند و یوگاندا – میزبان پناهندگان و آوارگان داخلی مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته‌های این پژوهش نشان می دهد که از سال ۱۹۹۵ میزان مهاجرت تقریبا ۴۴ درصد افزایش داشته که تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۶ میلیون نفر ثبت شده است.

از میان ده کشور افغانستان با ۲.۷ میلیون نفر بی‌جا شده، دارای بیشترین بیجا شدگان است که ۳۵۰ درصد افزایش بیجا شدگان داخلی را نشان میدهد.

در برخی مناطق، دستاوردهای زنان و دختران بسیار دلگرم کننده بوده است و در ۲۵ سال گذشته، در دنیا مرگ و میر مادران  ۳۸ درصد کاهش ( ۲۱۱ مرگ در هر ۱۰ هزار تولد زنده در سال ۲۰۱۷) داشته است.

افغانستان، ایتوپیا و پاکستان شاهد کاهش ۵۰ درصدی مرگ مادران بوده است.

این پژوهش نشان میدهد، اگرچه در جهان تعداد ثبت نام در مکتب ابتدایی و متوسطه ۱۱ درصد افزایش یافته است، اما کشورهایی مثل افغانستان هرگز با معیارهای جهانی برابر نبوده است.

در حالی که از سال ۱۹۹۵ سواد در زنان نسبت به مردان بیشتر شده است (به ترتیب ۱۸ درصد در مقابل هشت درصد)، میانمار با گذشت زمان کاهش سواد زنان را تجربه کرده است، و با وجود پیشرفت ها، عراق، یوگاندا، نیجریه، پاکستان، اتیوپی و افغانستان با آمار جهانی قابل مقایسه نیست.

در همین حال افغانستان با ۴۶ درصد بیشترین افزایش خشونت های خانوادگی را داشته است و پس از آن اتیوپی  با ۴۰ درصد و جمهوری کانگو نیز با ۳۷ درصد شاهد افزایش خشونت های خانوادگی بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل