رویداد های اخیر

چین: نباید افغانستان از جامعه جهانی کنار گذاشته شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۲)

وزارت خارجه چین می‌گوید که جامعه جهانی هنوز هم نگرانی‌ها و توقعات زیادی از حکومت افغانستان دارد.

سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری می‌افزاید که چین از امارت اسلامی توقع دارد که پیشرفت بیشتری در اجرای سیاست‌های معتدل‌تر و محتاطانه داخلی و خارجی داشته باشد از حقوق و منافع زنان و کودکان حفاظت کند و موضع سخت‌تر در مبارزه با هراس‌افگنی بگیرد. وانگ ونبین از جامعه بین‌المللی خواسته در شرایط دشوار کنونی نباید افغانستان از جامعه جهانی کنار گذاشته شود.

پس از نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین در اسلام‌آباد سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری می‌گوید که چین از امارت اسلامی توقع دارد که پیشرفت بیشتری در اجرای سیاست‌های معتدل‌تر و محتاطانه داخلی و خارجی داشته باشد و از حقوق زنان و کودکان محافظت کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید که:«جامعه جهانی هنوز نگرانی و انتظارات زیادی از دولت سرپرست افغانستان دارد از جمله امیدوار است که طرف افغان در اجرای سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و محتاطانه گام بردارد در حفاظت حقوق منافع زنان و کودکان پیشرفت‌های زیادی داشته باشد. در مبارزه با تروزیزم جدی باشد تا نتایج آن قابل مشاهده شود. ما امیدواریم که دولت سرپرست افغانستان گام‌های محکم را در میسر درست بردارد تلاش‌های عملی را برای جلب اعتماد جامعه بین‌المللی انجام دهد.»

این مقام وزارت خارجه چین می‌افزاید که روند صلح و بازسازی افغانستان باید مورد تشویق قرار گیرد و به حاکمیت و تمامیت ارضی آن احترام گذاشته شود.

او از بیانیه مشترک نشست سه جانبه ستایش کرده می‌افزاید که این سند برای توسعه آینده روابط چین و افغانستان و ارتقای همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریزم منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید که :«چین به عنوان یک همسایه سنتی افغانستان معتقد است که نباید افغانستان از جانعه جهانی کنارگذاشته شود رفاه ومنافع مردم افغانستان شایسته توجه است. روند صلح، بازسازی، حفظ حاکمیت ملی فغانستان حمایت شود.»

برخی از آگاهان به این باورند که برای توسعه روابط خارجی افغانستان و ارتقای همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریزم همه طرف‌ها گام‌های صادقانه بردارند.

با این همه حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق افغانستان نیز در توییتی نوشته که با وانگ یو، سفیر چین در کابل درباره وضعیت افغانستان دیدار و گفتگو داشته است. به گفته آقای کرزی در این دیدار، سفیر چین بر صلح و ثبات دایمی در افغانستان تاکید داشته است.

آقای کرزی با حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ خاص و سفیر ایران در کابل دیدار کرده و بر ضرورت اجماع منطقه‌ای به عنوان راه حل و کمک به حل مشکلات افغانستان تاکید کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل